عبدى، عباس. ۱۳۷۷. رسانهها و کاربرد ورزش به منزله کالاهاى فرهنگى. تهران: معاونت پژوهشى و آموزشى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامىو دبیرخانه شوراى فرهنگ عمومى. چکیده:
این نظرسنجى در روزهاى ۱۲ و۱۳ آذرماه سال ۱۳۷۶ به قصد ترسیم تصویرى کلى از تصورات و عقاید مردم درباره مسابقات اخیر تیمملى فوتبال و راهیابى به جام جهانى انجام شده است. این نظرسنجى را گروه پژوهشى آینده انجام داده است. گزارش این تحقیق شامل سه بخش اصلى و دو پیوست است.
بخش اول، درآمدى بر جامعهشناسى ورزش با توجه به موقعیت اجتماعى ورزش در کشور ما است. در این بخش از تفاوتهاى ورزش در جهان سنتى با ورزش در جهان مدرن و نهایتاً تبدیل ورزش، از جمله فوتبال، به یک کالاى فرهنگى بحث مىشود. سپس با بررسى پیشینههاى همگانى شدن ورزش فوتبال در ایران و جهان، واکنش همگانى مردم در قبال راهیابى ایران به جام جهانى مورد بررسى قرار مىگیرد. در بخش دوم، خود تحقیق، که پیمایش نظرسنجى است و روش آن مورد بحث قرار مىگیرد و مشخصات فردى پاسخگویان این نظرسنجى آورده مىشود.
در بخش سوم، یافتههاى تحقیق در میان گذاشته مىشود و پس از توصیف یافتههاى حاصل از پرسشهاى نظرسنجى، روابط متغیرهاى مورد بررسى، تجزیه و تحلیل مىشود.