فیاض، ابراهیم . ۱۳۷۸ . جوانگرایى و فرهنگ عمومىبا مثالى از فوتبال . تهران : معاونت پژوهشى و آموزشى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامىو دبیرخانه شوراى فرهنگ عمومى .
چکیده : این مقاله به بررسى قشربندى اجتماعى در سطح جهانى از دیدگاه قابلیت استفاده براى سرمایهدارى مىپردازد . کشورهاى جهان سوم از جمله کشورهایى هستند که دچار سرمایهدارى اقتصادى شدهاند، ولى هنوز سرمایهدارى فرهنگى و یا سیاسى را نپذیرفتهاند . دو قشر مىتواند مورد استفاده سرمایهدارى قرار گیرد : ۱ـ قشر سنى : که قشر جوانان مورد توجه سرمایهدارى واقع مىشوند، ۲ـ قشربندى جنسى، آثار این دو نوع گزینش، قشرسنى و قشرجنسى عبارتند از :
۱ـ هیجانگرایى ۲ـ جوانگرایى در ارتباطات .
نویسنده در این نوشتار به تبیین اثرات هر یک از این دو عامل بر فرهنگ عمومى مىپردازد