سه شنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۸
سرویس : دفتر مطالعات
کد خبر : ۱۵۶۲۸
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس دفتر مطالعات

چاپ چهارم کتاب گزارش‌نگاری منتشر شد

چاپ چهارم کتاب گزارش‌نگاری منتشر شد
(سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲) ۱۴:۴۸

 

کتاب »گزارش‌نگاری»، اثری است ماندگار از علی‌ اکبر قاضی‌زاده که برای چهارمین بار از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شده است.

به گزارش روابط‌عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، کتاب »گزارش‌نگاری» یکی از معدود منابعی است که در زمینه گزارش‌نویسی به رشته تحریر درآمده است. نویسنده در پی سال‌ها مطالعه، تجربه و بازنگری در باب نظریات مختلف و دیدگاه‌های پیشین، تمام نکته‌های مربوط به این مهارت را با ذکر نکات و مثال‌های عینی فراوان در این مجموعه ارائه کرده است.  

کتاب یاد شده برای نخستین بار در سال 1387 منتشر شد و پس از آن بارها مورد بازنگری قرار گرفت و تجدید چاپ شد. اولین و دومین ویرایش کتاب به ترتیب در سال‌های 1390 و 1395 صورت گرفت و در حال حاضر پس از سه دوره انتشار، برای چهارمین بار، کتاب با ویراست سوم به چاپ رسیده است.

نویسنده در این کتاب بیان می‌کند:  گزارش‌نویسی به عنوان یکی از مهارت‌های حرفه‌ای و مهم رسانه‌ای، فعالیتی است جاذب و هنرمندانه و آمیخته به کشف، که خبرنگار طی آن امکان بروز قابلیت‌های خود را باز یافته و به بازآفرینی دریافت‌های به دست آمده از محیط پیرامون دست می‌زند.

گزارش یکی از مهم‌ترین عوامل و عناصر پویایی و ماندگاری هر رسانه‌ای است و به جرأت می‌توان گفت: راز ماندگاری هر رسانه‌ای در نوع گزارش‌هایی است که منتشر می‌کند.

نویسنده در این کتاب تلاش کرده تا تمام زمینه‌های مربوط گزارشگری را توضیح داده و با آوردن مثال‌ها و نمونه‌های عینی فراوان از گزارش‌نویسی، غنای تازه‌ای به مطالب و مفاهیم به‌کار رفته در کتاب ببخشد.

وی در مقدمه چاپ چهارم کتاب می افزاید: گرچه خبر هسته اصلی و کانون کوشش‌های روزنامه‌نگارانه است، رسانه فقط با خبر زنده نمی‌ماند. مهارت در نگارش انواع گزارش‌ها می‌تواند مطبوعات را زنده و چراغ تحریریه‌‌ها را روشن نگاه دارد. به کوشندگان رسانه‌های نوشتاری توصیه می‌شود به آنچه می‌دانند بسنده نکنند و به منابع روزنامه‌نگاری و روزنامه‌نگاران با تجربه مراجعه کنند و بکوشند تا مهارت‌های بنیادی این حرفه را بازیابی کنند.

این کتاب علاوه بر مقدمه‌های چاپ اول تا چهارم و منابع، دارای 10 بخش به شرح زیر است که نویسنده در آن به ارائه جدیدترین شیوه‌های علمی گزارش‌نویسی می‌پردازد.

1. کلیات 

2. گزارش چیست؟

3. ارکان گزارش 

4. ساختار گزارش

5. تدوین گزارش

6. انواع گزارش

7. گزارش پیگیرانه

8. گزارش تخصصی

9. گزارش و ادبیات

10- نکته‌ها

 

چاپ چهارم (ویراست سوم) کتاب «گزارش‌نگاری»، نوشته «علی‌اکبر قاضی‌زاده»، با شمارگان 300 نسخه، در قطع رقعی و در 240 صفحه، با قیمت 140 هزار تومان، شهریور سال 1402 از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منشر و به بازار عرضه شده است.

 

 

تعداد بازدید : ۲,۰۳۴
(سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲) ۱۴:۴۸
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید