پنج شنبه / ۸ تیر ۱۴۰۲ / ۰۷:۴۳
سرویس : دفتر مطالعات
کد خبر : ۱۵۵۷۴
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس دفتر مطالعات
در همایش «هوش مصنوعی، رسانه و تحولات تولید محتوا» عنوان شد:

نیازمند آگاهی از قدرت هوش مصنوعی هستیم

نیازمند آگاهی از قدرت هوش مصنوعی هستیم
(پنج شنبه ۸ تیر ۱۴۰۲) ۰۷:۴۳

اسماعیل کفاشی پژوهشگر حوزه حکمرانی سایبر و مدرس دانشگاه با موضوع «هوش مصنوعی و آینده مشاغل رسانه‌ای»، به اهمیت و نیازمندی به آگاهی از قدرت هوش مصنوعی اشاره کرد.

کفاشی در ابتدای سخنرانی خود با پس از اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص هوش مصنوعی، کوانتوم و اینترنت و تأکید ایشان مبنی بر توجه به این مسائل، گفت: هوش مصنوعی اکنون در نقطه مرجعیت است، اما آیا هر چه می‌گوید درست است؛ قطعاً خیر. اگر با هوش مصنوعی تعامل داریم باید حتماً از آن بخواهیم منابع را در اختیار ما قرار دهد. گه‌گاه پاسخ‌هایی که دریافت می‌کنیم درست نیست و اگر به دنبال مراجع نرویم قطعاً دچار اشکال می‌شویم.

 


نیازمند آگاهی از قدرت هوش مصنوعی هستیم
نیازمند آگاهی از قدرت هوش مصنوعی هستیم

کفاشی موارد استفاده از هوش مصنوعی را تشریح کرد و ادامه داد: مسئله مهم، عدم آگاهی مردم از قدرت هوش مصنوعی است. این‌که با هوش مصنوعی در ارتباط باشیم برای ما جذاب است، اما این جذابیت باعث می‌شود هر چه قدر تعامل با هوش مصنوعی بیشتر شود این پدیده علمی قوی‌تر گردد و به جایی برسد که دیگر مثل ما فکر نمی‌کند بلکه برتر از ما فکر و عمل می‌کند.

این پژوهشگر حوزه حکمرانی سایبر با اعتقاد به این‌که آینده مشاغل رسانه‌ای با استفاده از هوش مصنوعی یک موضوع جذاب و پرچالش است، افزود: برخی از مشاغل رسانه ای ممکن است تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار گیرند و برخی دیگر ممکن است بهره‌مند شوند.به‌عنوان مثال می‌توان چند مورد در آینده مشاغل رسانه‌ای اهمیتی خاص خواهند یافت.

نخست مهندسی اعلان های هوش مصنوعی به‌عنوان یک مهارت مورد نیاز خواهد بود که در آن یادگیری نحوه نوشتن اعلان‌های مناسب برای درخواست‌های هوش مصنوعی ضروری‌ست. دیگر آن‌که بررسی حقایق، به یک شغل بزرگ تبدیل خواهد شد که در آن اطمینان حاصل شود که ربات‌های هوش مصنوعی اطلاعات قابل اعتماد و دقیقی ارائه می‌دهند و انتشار اطلاعات نادرست نیز محدود می‌شود. سومین مورد، سرعت تولید و بهره وری است که بسیار بالا خواهد رفت، طوری که در آن هوش مصنوعی به تولید محتوای صوتی و بصری رسانه‌ای، تهیه گزارش‌های فصلی، ارائه پروژه‌های تجاری، کمپین‌های بازاریابی، خبرنامه‌ها و موارد دیگر کمک خواهد کرد.همچنین پیش‌بینی محتوای مورد علاقه مخاطبین صورت خواهد پذیرفت و با استفاده از هوش مصنوعی و تحلیل داده‌های بزرگ، شرکت‌های رسانه‌ای می‌توانند بهترین محتوای مورد علاقه مخاطبین را پیش‌بینی کنند و بر اساس آن، محتوای خود را ساختاردهی نمایند. به عنوان مثال نت‌فیلیکس با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی،پیشنهاداتی را به کاربران خود ارائه می‌دهد که بر اساس سلیقه و تاریخچه تماشا‌ی آنان ساخته شده‌اند. در زمینه حیطه‌های شغلی، تولیدمحتوای هوشمند هم اهمیت می‌یابد؛ چراکه با پیشرفت هوش مصنوعی و یادگیری عمیق،میتوان محتوایی ایجاد کرد که به شکلی هوشمندانه و با در نظر گرفتن سلیقه مخاطبین، متناسب با نیازهای آنان باشد. به عنوان مثال، شرکت آسویشتد پرس، ازیک سیستم هوشمند برای ایجاد خبرهایی استفاده می‌کند که بر اساس داده‌های بزرگ، خودکار تولید می‌شوند.

تولیدمحتوای تصویری با استفاده از هوش مصنوعی هم قابلیت دیگری‌ست که از طریق آن می‌توان تولید محتوای تصویری را با کیفیت بالا و به سرعت بیشتری انجام داد.علاوه بر این بهبود تجربه کاربری هم به کمک اهالی رسانه خواهد آمد و با استفاده از هوش مصنوعی، می‌توان تجربه کاربری در برخی از شاخه‌های رسانه‌ای را بهبود بخشید. به عنوان مثال، با استفاده ازیادگیری عمیق، می‌توان سیستم‌های خودکار تشخیص‌دهنده برای تحلیل تصاویرو ویدئوها را توسعه داد تا بهبود و سهولت بیشتری را در فرایند تولید ویدئو و تصاویرداشته باشیم.

کفاشی در بخش دیگری از سخنرانی خود به مقوله کاربردهای هوش مصنوعی برای مشاغل رسانه‌ای اشاره کرد و افزود: هوش مصنوعی می‌تواند با استفاده از تکنیک های یادگیری عمیق و پردازش زبان طبیعی، متنهای جذاب و خلاقانه بنویسد.به عنوان مثال، ابزار ChatGPT می تواند ده ها مقاله متفاوت تولید کند.البته باید فردی باشد که بتواند اصطلاحات لازم را انجام دهد.این دسته شامل استفاده از هوش مصنوعی برای نوشتن، ویرایش، ترجمه، خلاصه سازی، تولید عنوان و خبر، تولید گزارش و مقاله، تولید شعر و داستان، تولید پادکست و ویدئو و غیره است. هوش مصنوعی با استفاده از الگوریتم های یادگیری عمیق و پردازش زبان طبیعی، قادر است از داده های موجود یا از درخواست کاربر، محتوای جدید و منحصر به فرد ایجاد کند.برخی از ابزارهای هوش مصنوعی که در این زمینه فعال هستند عبارتند از: ChatGPT،OpenAI،GPT-3،Jarvis و غیره .

وی تصریح کرد: همچنین هوش مصنوعی می‌تواند به رسانه‌ها کمک کند تا محتوای هدفمندی را برای گروه‌های  خاصی از مخاطبان ایجادکنند. به عنوان مثال، با استفاده از هوش مصنوعی، می‌توان محتوایی را برای گروه های خاصی از مخاطبان ایجادکرد که با توجه به علایق،سن، جنسیت و سایرمشخصات آن‌ها طراحی شده است. همچنین هوش مصنوعی می‌تواند به تولید ویدئوهای شخصی‌شده با استفاده از تصاویر و ویدئوهای قدیمی کمک کند. ضمناً می‌تواند در بهبود فرآیند تولید محتوا و افزایش سرعت و کیفیت آن کمک کند. برای مثال، با استفاده از هوش مصنوعی، میتوان خطاهای مربوط به ویرایش واملای کلمات را کاهش داده و بهبود کیفیت محتوا را به دست آورد. همچنین، هوش مصنوعی می‌تواند در بهبود فرآیندهای تولید، توزیع و تبلیغات محتوا نیزکاربرد داشته باشد.

این مدرس دانشگاه در ادامه سخنرانی خود خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی میتواند با استفاده از تکنیک های تولید صوت و تصویر، خبرنگاران وگزارشگران مجازی را ایجاد کند. به عنوان مثال، شبکه خبری چین(شین هوا) از خبرنگاران هوش مصنوعی استفاده می‌کند که قادر به پخش خبر به زبانهای چینی و انگلیسی هستند.این دسته شامل استفاده از هوش مصنوعی برای پخش خبر به صورت صوتی یا تصویری است. هوش مصنوعی بااستفاده از الگوریتم‌های تولید صوت و تصویر، قادر است خبرنگاران و گزارشگران مجازی را ایجاد کند که به زبان های مختلف خبر را پخش کنند. برخی از شبکه های خبری که از این فناوری استفاده می‌کنند عبارتند از: Xinhua،BBC،Reuters و غیره.

کفاشی در مورد میزان پاسخگوبودن هوش مصنوعی به سوالات هم افزود: هوش مصنوعی می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های درک زبان طبیعی و استخراج اطلاعات، به سؤالات کاربران درباره خبر، رخداد، شخص یا هر موضوع دیگر پاسخ دهد. به عنوان مثال، ابزارBARDگوگل یک سامانه پاسخگو به سؤالات است که قادر به پیدا کردن پاسخ در صفحات وب است.این دسته شامل استفاده از هوش مصنوعی برای پاسخگویی به سؤالات کاربران درباره خبر، رخداد، شخص یا هر موضوع دیگر است. هوش مصنوعی با استفاده از الگوریتم‌های درک زبان طبیعی و استخراج اطلاعات، قادر است به سؤالات کاربران پاسخ دقیق و منطقی بدهد.


نیازمند آگاهی از قدرت هوش مصنوعی هستیم
نیازمند آگاهی از قدرت هوش مصنوعی هستیم
او درباره کارکرد پیش‌بینی رفتار مخاطب از سوی هوش مصنوعی افزود: هوش مصنوعی می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های یادگیری تقویتی و تحلیل داده، رفتار و علاقه کاربران را پیشبینی کند و براساس آن، پیشنهادات مناسب را ارائه دهد.

تحلیل داده‌های رسانه‌ای، موضوع دیگری بود که کفاشی به آن اشاره کرد: هوش مصنوعی می‌تواند  به تحلیل داده‌های رسانه‌ای مانند متن، تصویر و ویدئو کمک کند و نتایجی برای بهبود استراتژی‌های بازاریابی و بهبود تجربه کاربری ارائه دهد. همچنین هوش مصنوعی می‌تواند در تجزیه و تحلیل داده های بزرگ مرتبط با رفتار مخاطبان، بازار و رقبا کمک کند. این امر به رسانه ها کمک می‌کند تا بهبود بیشتری در استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغاتی خود داشته باشند.

نیازمند آگاهی از قدرت هوش مصنوعی هستیم

از منظر این پژوهشگر بهبود خدمات کاربری هم از دیگر امکانات هوش مصنوعی قلمداد می‌شود، وی در این زمینه گفت: هوش مصنوعی می‌تواند به بهبود خدمات مشتریان از طریقپ اسخ دادن به سوالات مشتریان و رفع شکایات آن‌ها کمک کند. هوش مصنوعی می‌تواند به بهبود تجربه کاربری از طریق پیشنهاد محتوای مرتبط، جستجوی هوشمند و بهبود جستجوهای مرتبط با محتوا کمک کند. همچنین هوش مصنوعی می‌توانددر بهبود تجربه  کاربری در صنعت رسانه ای کمک کند. به عنوان مثال، با استفاده از هوش مصنوعی، می‌توان سیستم‌های خودکار تشخیص‌دهنده برای تحلیل تصاویر و ویدئوها را توسعه داد تا بهبود و سهولت بیشتری در فرایند تولید ویدئو و تصاویرداشته باشیم.

کفاشی در پایان خاطرنشان کرد، این فقط برخی ازکاربردهای هوش مصنوعی برای مشاغل رسانه‌ای هستند و قطعاً در آینده شاهد استفاده‌های جدیدتر و پیچیده‌تر خواهیم بود


بارگیری فایل ارایه دکتر کفاشی در نخستین همایش هوش مصنوعی، رسانه و تحولات تولید محتوا

 

تعداد بازدید : ۱,۹۳۴
(پنج شنبه ۸ تیر ۱۴۰۲) ۰۷:۴۳
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید