چهارشنبه / ۹ آذر ۱۴۰۱ / ۱۴:۰۶
سرویس : دفتر مطالعات
کد خبر : ۱۵۴۴۶
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس دفتر مطالعات

گزارش مراسم رونمایی کتاب روزشمار مطبوعات

گزارش مراسم رونمایی کتاب روزشمار مطبوعات
(چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱) ۱۴:۰۶

 

 کتاب روزشمار تاریخ مطبوعات به همت خانم الهه اردلانی و توسط نشر هوشمند تدبیر به چاپ رسیده است. این کتاب که در زمره  کتاب‌های مرجع دسته‌بندی می‌شود؛ می‌تواند برای دانش‌پژوهان، دانشجویان، اساتید و علاقمندان بسیار مفید واقع شود.

 


گزارش مراسم رونمایی کتاب روزشمار مطبوعات
در آغاز این مراسم زهرا جعفری از کارشناسان دفتر به عنوان مجری این مراسم ضمن خوشامدگویی به حاضران از دکتر محمد آقاسی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها به دلیل حمایت و همراهی ایشان تشکر و قدردانی کرد.ایشان ضمن ارائه مختصری از پیشینه کاری نویسنده این کتاب در سال‌های خدمت در دفتر مطالعات؛ گوشه‌ای از تلاش خانم اردلانی برای تدوین روزشمار مطبوعات را متذکر شد و تاکید کرد مراحل تحقیق و آماده‌سازی کتاب چهارده سال طول کشیده و در بردارنده تمامی رویدادهای مطبوعات ایران از آغاز تا 30 فروردین 1400 است.

مجری برنامه با اشاره به پیشگفتار کتاب به قلم گیتا علی‌آبادی مدیر کل سابق دفتر و مقدمه کتاب به قلم نویسنده؛ که به نقش با اهمیت روزشمارها در انتقال اطلاعات مفید تاریخی به نسل‌های بعدی و اهمیت فرهنگ مکتوب در برهه‌های مختلف تاریخی و ثبت وقایع، تحولات فکری، اجتماعی و سیاسی تاکید داشته‌اند؛ پرداخت.

جعفری در ادامه چکیده‌ای از تاریخچه مطبوعات و اهمیت و نقش کتاب‌های روزشمار را به سمع و نظر حاضرین رساند. وی در این مطلب بر این نکته تاکید کرد که کتاب‌های روزشمار عمدتا بر پایه گردآوری اطلاعات و رخدادهای تاریخی فارغ از چرایی این رخدادها هستند به گونه‌ای که می‌توان روزشمارها را گونه‌ای ثبت وقایع و حوادث تاریخی در روز وقوع آن در طول تاریخ دانست. و چون کتاب‌های روزشمار مرجع تحقیقاتی برای پژوهشگران محسوب می‌شوند باید جزو دست‌اول‌ترین منابع باشند. کتاب‌های روزشمار تاریخچه مطبوعات بازگوکننده چرایی رخدادها نیستند بلکه سعی می‌کنند بیانی شفاف و مستقیم از همان وقایع تاریخی را ارائه دهند و  ارائه دهنده جزئی‌ترین وقایع و تحولاتی باشند که در روند مطبوعات موثر بوده‌اند.


گزارش مراسم رونمایی کتاب روزشمار مطبوعات
گزارش مراسم رونمایی کتاب روزشمار مطبوعات

 

در ادامه مهرداد امیررضایی به عنوان دوست،همکار و رئیس پیشین خانم اردلانی نکاتی را در وجه شخصیت کاری و اخلاقی خانم اردلانی بیان کردند.

خانم اردلانی نویسنده کتاب در قسمت بعدی به گوشه‌ای از تجربیات و مشکلات خود در زمینه تحقیق، آماده سازی و چاپ روزشمار مطبوعات پرداخت. اردلانی ضمن تشکر از همه اساتید ارتباطات و به‌طور ویژه از سیدفرید قاسمی تشکر کرد وازمرحوم قندی و دالوند هم تقدیر نمودند.

 

گزارش مراسم رونمایی کتاب روزشمار مطبوعات
گزارش مراسم رونمایی کتاب روزشمار مطبوعات

دکتر محمد قجر صاحب امتیاز و مدیرمسئول انتشارات هوشمند تدبیر و نویسنده و محقق کتب دانشگاهی وحرفه‌ای به عنوان ناشر کتاب؛ سخنران بعدی جلسه رونمایی بودند. ایشان در اظهارات خود از مشکلات نشر کتاب و موانع بسیار عریض و طویل در این راه سخن راندند و خواهان مساعدت مسئولان در خصوص چاپ کتاب و مساله کتابخوانی شدند.

در پایان این جلسه آقای دکتر محمد قجر، مهرداد امیررضایی و استاد جلال خوش چهره از کتاب روزشمار تاریخ مطبوعات رونمایی کردند.

تعداد بازدید : ۲,۹۰۶
(چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱) ۱۴:۰۶
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید