شنبه / ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۷:۵۴
سرویس : اخبار ارتباطات اصلی
کد خبر : ۱۵۳۷۱
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس اخبار ارتباطات اصلی

شماره 126 فصلنامه رسانه منتشر شد

شماره 126 فصلنامه رسانه منتشر شد
(شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱) ۰۷:۵۴

به گزارش روابط عمومی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها، این شماره از فصلنامه رسانه شامل 9 مقاله تخصصی در زمینه ارتباطات و روزنامه نگاری است که به موضوعاتی چون الگوی روزنامه نگاری تلویزیونی در پیشگیری از جرم، تاریخ تحلیل مالکیت تلویزیون در ایران، امنیت سایبری، راهبردهای افزایش اعتبار رسانه ای، تأثیر رسانه ها در شکل گیری حروف نگاری دیجیتال و فرهنگ شهرت و مصرف در برنامه شام ایرانی می پردازد.

در زیر شرح مختصری از عناوین و مطالب این شماره از فصلنامه آورده شده است:

1-الگوی روزنامه نگاری تلویزیونی در پیشگیری از جرم/اردشیر زابلی زاده،جواد صادقی و علیرضا پورجعفری

وقوع جرم در یک جامعه حاکی از تعدی به هنجارها و قوانین اجتماعی است که پیامدهای نامطلوبی برای جامعه به دنبال دارد. در عصر امروز بسیاری از جامعه شناسان و متفکران اجتماعی براین باورند که رسانه ها به دلیل ویژگی های خاص خود می توانند با ارائه محتوای مناسب، تأثیر بسیاری در پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیب های اجتماعی داشته باشند. به همین دلیل هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگوی روزنامه نگاری تلویزیونی برای پیشگیری از وقوع جرم است. در این تحقیق با استفاده از تکنیک مصاحبه نیمه ساختار یافته با 12 نفر از روزنامه نگاران، حقوقدانان و خبرنگاران حوزه قضایی و کارشناسان انتظامی داده های لازم جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفته است.

2-تاریخ تحلیلی مالکیت تلویزیون در ایران، با تأکید بر اسناد حقوقی/محمدصادق نصرالهی

در پژوهش حاضر به موضوع انحصارگرایی در مالکیت تلویزیون پرداخته شده است. این تحقیق که با روش تحلیل تاریخی انجام شده به دنبال پاسخگویی به سه سؤال اساسی در این زمینه است:

1.نظام مالکیت تلویزیون در ایران براساس اسناد و وقایع تاریخی چه سیر تحولی را طی کرده است؟

2.آیا مالکیت تلویزیون از بدو تأسیس تا به امروز انحصاری بوده است؟

3.با وقوع انقلاب اسلامی، نظام مالکیت تلویزیون تا چه میزان دستخوش تغییر قرار گرفته است؟

3-راهکار حقوقوی تأمین امنیت سایبری /رسول ملکوتی و مونا خلیل زاده

رشد روزافزون استفاده از فضای سایبری در دنیای کنونی چه در سطح کلان و چه در سطح خرد نیازمند بستر تأمین امنیت اعم از مدنی و کیفری در این فضا است. بنابراین ارتکاب جرم در این فضا روزانه دستخوش تغییر است و ضروری است راهبردهای حقوقی برای به روزرسانی برخی از مواد قانونی ارائه شود.

4-پارادایم برندسازی شخصی- سیاسی در ایران ( ارائه الگوی تعالی برند چهار شخصیت سیاسی) / محسن میرزا ابوالحسن خان ایلچی، زهرا خرازی محمدوندی، آذر و نسیم و مجید قهرودی

هدف پژوهش حاضر ارائه پارادایم شخصی سیاسی درون حاکمیتی و تبیین عوامل مؤثر در خلق برند شخصی سیاسی است. برای دستیابی به هدف این تحقیق و پاسخ به سؤال های اصلی این پژوهش با استفاده از روش کیفی از راهبردهای تحلیل سماتیک و تحلیل داده بنیاد جهت استحصال داده ها و بررسی یافته ها استفاده شده است.

5-بررسی رویکرد رسانه ای دو جریان برجسته سیاسی ایران به اعتراض های مردم آمریکا پس از قتل جرج فلوید و ارزیابی برخی پیامدهای آن از منظر تعامل های بین المللی/ مهرناز صفاری نیا، حسن زارعی محمودآبادی و محیا صفاری نیا

قتل جرج فلوید در آمریکا و روایت رسانه ها از این واقعه منشأ آثار و پیامدهای متنوعی در داخل و خارج آمریکا بود. در این مقاله به بررسی این واقعه و اعتراض های ضد نژادپرستانه متعاقب آن در آمریکا از دریچه بازتاب های رسانه ای دو جریان سیاسی شناخته شده در ایران پرداخته شده است.

6-راهبردهای افزایش اعتبار رسانه ای در تارنماهای خبری / مهدی معتمدی، طاهر روشندل اربطانی و سیدوحید عقیلی

تارنماهای خبری به دلیل تسهیل استفاده از فناوری وب در دهه اخیر رشد و اعتبار فزاینده ای یافته اند. اعتبار رسانه ای ارزشمند ترین سرمایه بنگاه اطلاع رسانی است و به عنوان یک منبع راهبردی مورد توجه اصحاب رسانه است. به همین منظور هدف پژوهش حاضر که به روش کیفی و با استفاده از نظریه داده بنیاد و تکنیک های مصاحبه انجام شده، ارائه رهیافتی نوین به راهبردهای افزایش اعتبار رسانه ای در تارنمای خبری است.

7-تأثیر رسانه ها در شکل گیری اصول حروف نگاری دیجیتال / فرناز معصوم زاده

در این مقاله با هدف درک حروف نگاری دیجیتال که برخاسته از نیازهای ارتباطی نوین رسانه های قرن بیستم میلادی است، به نحوه شکل گیری انواع حروف نگاری در گذار از عصر چاپ به عصر دیجیتال پرداخته شده است. بر این اساس ابتدا بعد اندیشه شناختی دگرگونی حروف نگاری چاپی به حروف نگاری پویا مورد بررسی قرار گرفته و سپس چگونگی سیر شکل گیری و دگرگونی حروف نگاری دیجیتال در رسانه های دیجیتال بحث و بررسی شده است. نویسندگان مقاله در ادامه خاستگاه انواع ارتباطات کلامی در حروف نگاری شفاف، بیانگرا و تعامل گرا و نقش آن خاستگاه در گسترش اصول تخصصی حروف نگاری دیجیتال را مورد بررسی قرار داده اند.

8-بررسی پوشش خبری تشییع شهید سلیمانی در رسانه های موافق و مخالف جبهه مقاومت / میثم فرخی و مریم آریایی

شهادت سردار سلیمانی و حضور جمعیتی عظیم در تشییع پیکر او رویدادی کم نظیر بود که مانند بسیاری از رویدادهای خبری می توانست از نگاه خاص رسانه ای بین المللی با جهت گیری های مختلف بسیاری پوشش داده شود. به همین منظور پژوهش حاضر به مقایسه پوشش خبری تشییع قاسم سلیمانی بین رسانه های موافق و مخالف جبهه مقاومت می پردازد. جامعه آماری این تحقیق کلیه اخبار مرتبط با تشییع سردار قاسم سلیمانی از شنبه 14 دی ماه تا 28 دی ماه سال 1398 است که از نگاه رسانه های بین المللی با جهت گیری های مختلف سیاسی پوشش داده شده است.

9-پیوند فرهنگ شهرت و مصرف گرایی در برنامه شام ایرانی 2/ مهری بهار و معصومه شمس اسمعیلی

این مقاله با هدف شناخت ابعاد اصلی نمایش مصرف سلبریتی ها، به مطالعه یکی از برنامه های واقع نمایی سلبریتی محور شام ایرانی پرداخته است. پرسش همه این پژوهش این است که چگونه این برنامه در سطوح واقعیت و بازنمایی، ایدئولوژی مصرف گرایی را ترویج می کند.

مقالات این شماره را میتوانید از سایت فصلنامه رسانه با آدرس زیر بارگیری بفرمایید:

http://qjmn.farhang.gov.ir/issue_20486_20831.html

تعداد بازدید : ۲,۹۵۷
(شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱) ۰۷:۵۴
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید