چهارشنبه / ۶ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۲
سرویس : کتابخانه دیجیتال
کد خبر : ۱۵۳۱۳
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس کتابخانه دیجیتال

گزارش تکمیلی نشست تاثیرات فضای مجازی بر سالمندان

گزارش تکمیلی نشست تاثیرات فضای مجازی بر سالمندان
(چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰) ۱۳:۲۲

 

در این نشست دکتر یدا.. ابوالفتحی ممتاز سردبیر نشریه سالمند، فرزانه بهادری دانشجوی دکترا تخصصی سالمند شناسی و رقیه باقری دانشجوی دکترا تخصصی سالمند شناسی حضور داشتند و حول محورهای  ضرورت توجه به نقش فضای مجازی در کاربران سالمندان، چالش‌ها و تهدیدهای فضای مجازی برای سالمندان، راهبردهای فضای مجازی ‌برای کاربران سالمند و مدیریت و استفاده صحیح از فضای مجازی توسط سالمندانبحث و تبادل نظر کردند.

در آغاز این نشست خانم جعفری کارشناس واحد پژوهش دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها به عنوان مجری نشست، ضمن ارائه آماری از روند رو به ازدیاد گروه سالمندان ایرانی در طی بیست سال آینده از ده درصد به بیست درصد بر ضرورت برنامه‌ریزی دقیق و همه جانبه برای این گروه از شهروندان در سال‌های آتی تاکید داشت. وی تاکید کردگسترش روزافزون فضای مجازی و نقشی که در زندگی انسان این دوره دارد؛ ایجاب می‌کند این مساله خصوصا در مورد سالمندان مورد بررسی بیشتر قرار گیرد. از آن‌جایی‌که دوره سالمندی با ارتباط اجتماعی رابطه مستقیم دارد، استفاده اصولی از ابزارهای رسانه‌ای با یک برنامه‌ریزی دقیق و صحیح باعث می‌شود سالمندان کمتر احساس پوچی و بیهودگی کنند و بتوانند ارتباطات اجتماعی خود با دیگران را حفظ کنند.

با این مقدمه خانم جعفری، دکتر ممتاز به عنوان اولین سخنران مباحث خود در زمینه سالمندی را بیان کردند. به عقیده ممتاز مسئولین ذیربط بجای استفاده از واژه‌های منفی نظیر سونامی سالمندی باید بر اهمیت این گروه از شهروندان با تجربه واقف شوند و سعی کنند با رفع نیازهای اساسی آنها از تجارب ارزنده این گروه برای حال و آینده و سعادت کشور استفاده کنند. وی با مذموم خواندن برخی از احساسات و دیدگاه‌های منفی نسبت به سرای سالمندان، وجود این مراکز و خدمات دهی این مراکز به سالمندان را بسیار مفید و حیاتی دانستند و تاکید داشتند متاسفانه در ایران کمتر خانه سالمندان در تعاریف خود وجود دارد و ما کمتر با اینچنین مراکزی برخورد داریم. سردبیر نشریه سالمندبر ضرورت توجه به مساله عدالت مجازی تاکید کرد. به باور وی یکی از تهدیدات مهم فضای مجازی برای سالمندان جایگزینی فضای مجازی با فضای حقیقی است. ممتاز با اشاره به بیماری sayberspacces crimes توجه مسئولان ذیربط را به آن جلب کرد.

خانم فرزانه بهادری دومین سخنران این نشست به بحث پراهمیت آموزش سالمندان پرداخت و تاکید کرد که چگونه استفاده از فضای مجازی می‌تواند بر کیفیت زندگی سالمندان بیافزاید. به باور وی وقتی یک سالمند توانایی پرداخت قبوض خانه خود و یا خرید اینترنتی را بدست می‌آورد به میزان زیادی به خودباوری می‌رسد و این مساله می‌تواند به میزان زیادی وی را از افسردگی و عواقب آن دور نگه دارد. خانم بهادری با اشاره به شیوع بیماری کرونا و استفاده بیش از پیش سالمندان از فضای مجازی برای ارتباط با فرزندان و یا خانواده خود بار دیگر بر اهمیت فضای مجازی تاکید کرد. بهادری نیز به مانند دکتر ممتاز به بحث عدالت مجازی و ضرورت رعایت آن به نفع سالمندان پرداخت.

سومین و آخرین سخنران این نشست خانم رقیه باقری به انزوای اجتماعی که اصولا در دوره سالمندی گریبان سالمندان را می‌گیرد؛ اشاره داشت. به باور وی مشارکت سالمندان در فضای مجازی موضوع بسیار مهمی است و باید بحث آموزش استفاده از فضای مجازی  به زبان ساده‌تر برای سالمندان جدی‌تر گرفته شود و تلاش شود تا محتوای مناسب دوره سالمندی که قابلیت اشتراک در فضای مجازی را داشته باشد، تولید کرد.

در این نشست اجمالا در خصوص قابلیت‌ها، ضرورت‌ها، راهبردها، مدیریت و استفاده صحیح از فضای مجازی، عدالت مجازی، ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای برای سالمندان، موانع اقتصادی و مشکلات مالی سالمندان، انزوای اجتماعی سالمندان، سالمندان ناتوان ، سالمندان بدون فرزند و تنها، ضرورت تهیه محتوای آموزشی مناسب سالمندان صحبت شد. سواستفاده‌های مالی و deeting ها و اعتیاد سالمندان به فضای مجازی و جایگزینی آن با فضای حقیقی به عنوان خطراتی که سالمندان را در خصوص برخورد با فضای مجازی تهدید می‌کند؛ یاد شد.


تعداد بازدید : ۴,۰۲۰
(چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰) ۱۳:۲۲
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید