یکشنبه / ۳۰ آبان ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۱
سرویس : دفتر مطالعات
کد خبر : ۱۵۲۴۷
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس دفتر مطالعات

نشست تخصصی «استانداردهای جهانی روابط عمومی» برگزار شد

نشست تخصصی «استانداردهای جهانی روابط عمومی» برگزار شد
(یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰) ۱۳:۳۱

نشست تخصصی استانداردهای جهانی روابط عمومی، روز چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ با حضور اساتید ارتباطات و روابط عمومی، در باشگاه ارتباطات در ایران در کلاب هاوس برگزار شد.

به گزارش شفقنا رسانه، در این نشست، دکتر حمید شکری خانقاه، دکتر حسین امامی، دکتر حمید ضیایی پرور، دکتر عباس کاشفی و عباس اعظمی به عنوان سخنران حضور داشتند و ده ها نفر از علاقمندان ارتباطات، رسانه و روابط عمومی نیز در روم حضور داشته و در انتهای نشست نیز دیدگاه ها، سوالات و نکات مد نظر خود را بیان کردند.

حمید شکری خانقاه سخنران اصلی این نشست بود. حسین امامی مدرس ارتباطات نیز، در سخنان خود به تازه ترین رویکردهای نوین روابط عمومی در آمریکا اشاره کرد. حمید ضیایی پرور به آسیب شناسی روابط عمومی در ایران پرداخت و برخی از مهمترین موانع موجود در ساختار روابط عمومی های ایران تا رسیدن به جایگاه استاندارد جهانی را بر شمرد.

مهمترین محورهایی که توسط سخنرانان نشست در طول ۱۴۰ دقیقه بیان شد از این قرار بود:

در آمریکا، شرکتهای تخصصی روابط عمومی، کارها و وظایف روابط عمومی دستگاه ها و سازمان ها و شرکتها را انجام می دهند. اما در ایران برای پست روابط عمومی، نیرو استخدام می شود.در سال ۲۰۱۵، ژان والین از انجمن روابط عمومی کانادا به سراغ ۲۰ انجمن روابط عمومی در دنیا رفته و شاخص ها و استانداردهای آنها برای فعالیت در روابط عمومی را استخراج و تجزیه و تحلیل کرده و منتشر کرد. این کار شباهت بسیار زیادی به کتاب آقای دکتر شکری خانقاه دارد.

روابط عمومی ایرانی از بی سر و سامانی رنج می برد. روابط عمومی های ایران در برزخ سنت و مدرنیته مانده اند.

دوران جوابیه دادن به رسانه ها به سر آمده است. شبکه های اجتماعی و مردم زودتر از رسانه ها و حتی زودتر از روابط عمومی ها از رویدادها مطلع می شوند. پس باید تعاملات اجتماعی را در میان مردم بالا برد.

روابط عمومی در ایران تبعید گاه نیروی انسانی است. مدیران روابط عمومی بیشتر روابط عمومی مدیران بالادستی خودشان هستند تا روابط عمومی سازمان.مدیران روابط عمومی در ایران اغلب کیف کش مدیران هستند ، آنها وکیل مدافع مدیران شده اند و به همین جهت اعتماد عمومی را از دست داده اند.اصلی ترین ماموریت روابط عمومی ، مدیریت تصویر عمومی سازمان نزد افکار عمومی است.

استاندارد یعنی شاخص و معیار، اما استاندارد کف کیفیت است و شاخص های تعالی می تواند بالاتر از استاندارد باشد.

ادغام روابط عمومی با سایر بخش های سازمان ، اشتباهی استراتژیک است. نیاز به سندی جامع در مورد ارتقای وضعیت روابط عمومی ها در ایران داریم.

اخیرا کمیسیون فرهنگی دولت نشستی برگزار کرده که به طرح پیشنهادی وزیر کار برای ارتقای جایگاه سازمانی روابط عمومی از مرکز به معاونت وزیر رسیدگی کند. اما اغلب اعضای این نشست با این پیشنهاد مخالفت کرده اند.!

اطلاع رسانی صرف آفت روابط عمومی ها در ایران شده است. امروز عصر تعامل با شهروندان و رسانه های اجتماعی است نه اطلاع رسانی صرف و یکسویه از درگاههای درون سازمانی …

همه اعضا و کارکنان و مدیران یک سازمان، نیروی های بالقوه روابط عمومی آن سازمان به شمار می روند که باید با برنامه ریزی راهبردی ارتباطی از این پتانسیل استفاده شود.

تشکیل کنسرسیومی از انجمن ها و تشکل های روابط عمومی در ایران برای تدوین منشور روابط عمومی در کشور و پیگیری این امر در مجلس شورای اسلامی ضرورت دارد. دانشگاه ها باید رشته های بین رشته ای و چند رشته ای روابط عمومی در مقاطع تحصیلات تکمیلی راه اندازی کنند

روابط عمومی های دولتی و اغلب سازمان های دولتی فکر می کنند نیازی به افکار عمومی ندارند و به همین جهت به نظر مشتری و مخاطب اهمیتی نمی دهند و روابط عمومی های آنها اغلب عقیم و ناکارآمد است.

گردآوری خبر:الهه اردلانی

 شفقنا رسانه

تعداد بازدید : ۲,۷۵۵
(یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰) ۱۳:۳۱
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید