یکشنبه / ۱۰ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۰۹:۱۳
سرویس : دفتر مطالعات
کد خبر : ۱۵۱۲۴
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس دفتر مطالعات

برخی از پژوهشهای دفتر در سال 1399

برخی از پژوهشهای دفتر در سال 1399
(یکشنبه ۱۰ اَمرداد ۱۴۰۰) ۰۹:۱۳
"پژوهش حاضر با عنوان ""بازنمایی کروناویروس در نشریه‌های محلی"" بیانگر شمایی کلی از تلاش مطبوعات محلی در بازتاب ویروس کرونا در جای جای کشورمان است. مطالب این پژوهش که بازه زمانی خرداد 1399 را پوشش می‌دهد؛ با استفاده از برنامه نیوزهاب استخراج شده و به همین دلیل تنها استان‌هایی که برنامه نیوزهاب آنها را رصد می‌کند  در این تحلیل آمده است. بنابر اطلاعات کمٌی بدست آمده از بین 249 مطلبی که در پیرامون کرونا ویروس در مطبوعات محلی چاپ و منتشر شده ،استان‌های خراسان رضوی، اصفهان و خراسان جنوبی بیشترین مطلب را در این خصوص به چاپ رسانده‌اند و استان‌های قم، خراسان شمالی، خوزستان و البرز نقاط انتهایی جدول فراوانی قرار داشته‌اند.
در بخش بررسی روزنامه‌های استانی شهرآرانیوز از خراسان رضوی، نصف جهان از اصفهان و آذربایجان از آذربایجان شرقی بیشترین مطلب را در مورد ویروس کرونا به چاپ رسانده‌اند.
از نظر بررسی سبک محتوا؛ سبک گزارش با 55.8درصد، خبر با 31.7درصد و مقاله ویادداشت با 10درصد بیشترین سبک ژورنالیستی مورد استفاده نشریه‌های شهرستانی بوده است.
از نظر گستره محتوای مطالب کرونا؛ گستره استانی با 46.2درصد بیشتر مدنظر مطبوعات بوده است.
در بخش تعیین منابع محتوای کرونا 44.6درصد مطالب تولید روزنامه‌نگاران بوده و در پی آن 30درصد مطالب بدون منبع منتشر شده‌اند.
روزنامه‌های استانی 81.9 درصد مطالب خود را بدون قضاوت و در 12.4درصد مطالب چاپی از سیاست‌های دولت در زمینه کرونا حمایت کرده‌اند و تنها در کمتر از 6درصد موارد منتقد سیاست‌های کرونایی دولت بوده‌اند.
موضوعات مدیریتی، اجتماعی و اقتصادی به ترتیب بیشترین و موضوعات ورزشی، مذهبی و سیاسی کمترین بازتاب را در زمینه کرونا در مطبوعات محلی داشته‌اند.
در زمینه محور اجتماعی عدم رعایت فاصله اجتماعی و مسائل بهداشتی و اجرای طرح فاصله‌گذاری از بیشترین توجه برخوردار بوده است. در زمینه محور اقتصادی سیاست‌های حمایتی دولت از اقشار زیان‌دیده و ضعیف و پیامدهای اقتصادی کرونا و زیان‌های ناشی از آن بیشترین مطلب را به خود اختصاص داده است.در زمینه محورهای فرهنگی بازگشایی مراکز فرهنگی و گردشگری و ورزشی از سایر محورها بیشتر مورد توجه بوده است.در محور مدیریتی آمار اعلامی مبتلایان و گزارش‌ها از وضعیت کرونا بیشتر مدنظر بوده است.در مورد محور سیاسی سیاست‌گذاری‌ها در بازگشایی‌های اقتصادی و همچنین ایجاد محدودیت‌ها بیشترین بازتاب را داشته‌اند.در زمینه محور مذهبی بازگشایی مساجد و مراکز مذهبی در 50درصد موارد دغدغه مطبوعات محلی بوده است.در مورد محور سلامت و سبک زندگی توصیه‌های بهداشتی در ایام کرونا و پویش پلاسمابخشی از موارد مورد توجه بوده است.در مورد محور علمی، یافته‌های تحقیقات پزشکی در مورد کرونا 79درصد را به خود اختصاص داده است .در مورد محور ورزشی شیوه برگزاری مسابقات ورزشی نیز بازتاب بیشتری داشته است.
"
تعداد بازدید : ۲,۵۴۹
(یکشنبه ۱۰ اَمرداد ۱۴۰۰) ۰۹:۱۳
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید