اخبار

عضو شورای فرهنگ عمومی:

کارآمدی دین را در زندگی شخصی و اجتماعی نوجوانان نشان دهیم

کارآمدی دین را در زندگی شخصی و اجتماعی نوجوانان نشان دهیم
حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین پورثانی، معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش و عضو شورای فرهنگ عمومی در حاشیه هشتصد وبیست و نهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی گفت: باید کارآمدی دین را در زندگی شخصی و اجتماعی دانش آموزان و نوجوانان نشان دهیم.

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور، حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین پورثانی، معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش و عضو شورای فرهنگ عمومی در حاشیه هشتصد وبیست و نهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی در گفت و گو با روابط عمومی این شورا ضمن بیان این موضوع که گروهی اصرار دارند دانش آموزان و نوجوانان  را ضد دین و یا دور از دین نشان دهند و با بیان بعضی از واژه ها عنوان می کنند که دانش آموزان از دین داری دور شده اند عنوان داشت: با بررسی  و پایش هایی که درسطح آموزش و پرورش صورت گرفته، نشان می دهد دانش آموزان نسبت به اصل دین پذیری و معانی اصلی دین آشنا هستند و واژه هایی نظیرعدالت، ایثار، صداقت و واژه های این چنینی برای دانش آموزان و نوجوانان نهادینه شده است.


عضو شورای فرهنگ عمومی در ادامه این گفت و گو خاطر نشان ساخت: نوجوانان ما به اعمال عبادی مانند: نماز، روزه، اعتکاف ومراسم احیای شب های قدرعلاقه مند هستند. در چند روز گذشته که برنامه اعتکاف برگزارشد، بالغ بر 50 درصد از معتکفین نوجوانان بودند. بالغ بر 500 هزار دانش آموز دراعتکاف شرکت داشتند. حضور این تعداد دانش آموز در برنامه اعتکاف بی سابقه است و این نشان می دهد این قشر ازجامعه با این مناسک بیگانه نیستند.  وقتی برنامه اربعین اباعبدالله الحسین(ع) شکل می گیرد شوروعلاقه دانش آموزان در مواکب حسینی برای خدمت رسانی به زائرین بی سابقه و وصف ناپذیر است.

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش  با اشاره به این موضوع که دینداری به چه میزانی در بقیه اعمال دانش آموز کمک می کند گفت: با پایش های صورت گرفته د راین خصوص به این نتیجه رسیدیم، هرچه قدر دانش آموز به دینداری گرایش داشته رفتارهای پرخطر او کاهش یافته است. چون دین یک خود نگهداردرونی است، از این رو اعتقاد به مبانی دینی و زیارت ائمه می تواند سهم بسزایی در تربیت دانش آموزان و نوجوانان داشته باشد.  

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین پورثانی در ادامه سخنان خود بیان داشت: دین یک ابزار رشدی مناسب برای انسان است. در مثلث تربیت، مطرح شده، مربی، متربی و ناظر، آن ناظر درونی محکم ترین واعظی است که در انسان وجود دارد. حضرت جواد(ع) دومین خصوصیت مومن را واعظ من نفسه دانسته است. واعظ درونی را چه کسی برای انسان درست می کند، دین برای انسان درست می کند. دین باعث می شود که به حقوق دیگران احترام گذاشت. هیچ ابزاری مانند دین به انسان در رشدش کمک نمی کند.

 عضو شورای فرهنگ عمومی در پایان سخنان خود خاطر نشان ساخت: در سند تحول بنیادین، تربیت و والاترین قله تربیت را رسیدن به مراتبی از حیات طیبه در دانش آموز می داند و در آخر می گوید که دانش آموز باید به قرب الهی برسد. این واژه ها که در سند تحول بنیادین آمده است، بر ما تاکید دارد که دانش آموز را با دین آشنا کنیم و کارآمدی دین را در زندگی شخصی و اجتماعی دانش آموز نشان دهیم. باید تلاش کنیم تا دانش آموزانی در تراز سند تحول بنیادین داشته باشیم.

۶ بهمن ۱۴۰۳ ۱۰:۴۸