اخبار

پنجمین نشست شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان برگزار شد

پنجمین نشست شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان برگزار شد
پنجمین نشست شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان به منظور بررسی راهکارهای کاهش آمار طلاق در جنوب کرمان برگزار شد.

امام جمعه جیرفت و رییس شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان در این نشست ضمن تسلیت ایام اربعین امام حسین (ع)، اظهارداشت: امسال حتی گرمای بی سابقه هوا هم نتوانست از گرما، حرارت و ارادت مردم نسبت به اهل بیت (ع) به ویژه امام حسین (ع) کم کند.

حجت الاسلام والمسلمین میثم تارم افزود: علی رغم گرمی هوا اما امسال حضور مردم در اربعین این همایش پیاده روی بین المللی بیشتر شده است در اینجاست که انسان یاد حدیث پیامبر اکرم (ص) می افتد که می فرماید؛ شهادت امام حسین (ع) حرارتی در قلوب مومنین ایجاد کرده که هیچگاه سرد نخواهد شد بلکه هر سال گرم تر خواهد شد و استقبال مردم از این پیاده روی بیشتر می شود.

وی ابراز کرد: اربعین حسینی می تواند در راستای زمینه سازی ظهور امام عصر (عج) و شناخت جهانیان نسبت به مکتب اهل بیت (ع) و اسلام راستین کمک بسزایی کند.

حجت الاسلام تارم ضمن گرامیداشت روز جهانی مساجد، اظهار کرد: مساجد در اسلام از جایگاه خاص و ویژه ای برخوردار بوده است به طوری که پیامبر اکرم (ص) قبل از ورود به مدینه در روستای قبا اقدام به ساخت مسجد قبا کردند و پس از ورود به مدینه نیز یک مسجد احداث کردند.

امام جمعه جیرفت با اشاره به اینکه مسجد در صدر اسلام به کانون تمام فعالیت های پیامبر اکرم (ص) و اجتماع حضور مسلمانان تبدیل شد، بیان کرد: در صدر اسلام از قضاوت پیامبر اکرم (ص) تا اقامه نماز جماعت و اداره کشور تا اطلاع رسانی به مردم همه از طریق مسجد انجام می شد.

وی ادامه داد: در روایت است که امام عصر (عج) آغاز قیام و حضورشان از مسجد الحرام است، حتی محل زندگیشان در مسجد سهله و مرکز حکومت شان در مسجد کوفه است که نشان از اهمیت جایگاه مسجد است.

حجت الاسلام تارم ابراز کرد: مسجد پیشران حرکت امام راحل در پیروزی انقلاب اسلامی و تربیت انقلابیون بود و به نوعی انقلابیون، رزمندگان و شهدا پرورش یافته و تربیت شده مساجد بودند از این مساجد بود که نیروهای های تربیت یافته به جبهه اعزام می شدند. 

رییس شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان با بیان اینکه در مدیریت جهادی کشور این پرورش یافتگان مساجد بودند که نقش آفرین شدند، اضافه کرد: در دهه اول پیروزی انقلاب اسلامی شاهد نقش مساجد در پیشرفت و شکوفایی جامعه بودیم اما امروز آن انتظاری که از مساجد در پیشرفت و آبادانی جامعه نیستیم.

وی اظهار کرد: امروز ما شاهد یک رکوردی در مساجد هستیم که می طلبد همه دلسوزان انقلاب نسبت به پویایی مساجد چاره ای بیاندیشند تا مسجد به جایگاه اصلی خود است، برسد.

حجت الاسلام تارم تصریح کرد: بهترین مکان برای تربیت دینی و اسلامی مدیران، معنویت جامعه و ترویج سبک زندگی اسلامی مساجد هستند.

امام جمعه جیرفت با بیان اینکه انس نوجوانان و جوانان با مسجد دارای فواید است، خاطرنشان کرد: مساجد علاوه بر اینکه زمینه آشنایی نوجوانان با معارف دین و اهل بیت (ع) را فراهم می کنند به تعبیر امام علی (ع) باعث پیدا کردن برادر دینی می شوند.

وی تاکید کرد: اگر نوجوانان و جوانان دوستانی از طریق مسجد و مساجد پیدا کنند این دوست یابی و پیدا کردن دوستان مومن، متعهد و متدین تاثیر بسزایی در سعادت آنها دارد.

حجت الاسلام تارم ابراز کرد: یکی از محورهای جلسات شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان باید به راهکارهای رونق بخشی مساجد اختصاص داده شود تا بتوان در راستای پویایی مساجد گام موثری برداشت.

رییس شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان اظهار کرد: فاصله گرفتن از آموزه های دینی و معارف قرآن و اسلام و فاصله گرفتن از دینداری از جمله دلایل طلاق و بروز معضلات اجتماعی است.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی ، اظهارداشت: با توجه به اهمیت موضوع طلاق بنابراین بررسی علل طلاق و راهکارهای عملی کاهش این معضل اجتماعی در دستور کار شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان قرار گرفت.

دبیر شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان یکی از دلایل طلاق را ازدواج اجباری دختران دانست و افزود: متاسفانه برخی از خانواده ها بدون توجه به تبعات این نوع ازدواج ها دختران خود را که در سن ازدواج نیستند مجبور به ازدواج می کنند که این مهم باعث افزایش آمار طلاق می شود.

وی با بیان اینکه اعتیاد نیز یکی دیگر از دلایل فروپاشی کانون خانواده می شود، اظهار کرد: از آنجایی که اعضای شورای فرهنگ عمومی از صاحب نظران هستند بنابراین انتظار می رود که برای کاهش آمار طلاق و همچنین کاهش این معضلات اجتماعی راهکارهای موثری ارائه دهند.

حجت الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: راهکارهای کاهش آمار طلاق، اعتیاد و ازدواج اجباری را می توان در اختیار ائمه جمعه و همچنین رسانه ها قرار داد تا از تریبون و رسانه نسبت به آثار و تبعات این معضلات روشنگری کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان ضمن گرامیداشت روز جهانی مسجد، خاطرنشان کرد: امروز مساجد با کارکردهای صدر اسلام فاصله دارند و برای پویایی و احیای نقش واقعی مساجد باید تلاش کرد زیرا تحقق این مهم باعث رشد و بالندگی جامعه و همچنین کاهش آسیب های اجتماعی می شود.

۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ۱۱:۵۹
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان |