اخبار

چهارمین نشست شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان برگزار شد

چهارمین نشست شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان برگزار شد
چهارمین نشست شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان با دستور کار توصیه های شورا در خصوص برگزاری مراسمات فرهنگی و هنری در محل دفتر امام جمعه جیرفت و رئیس شورا برگزار شد.

در این نشست امام جمعه جیرفت و رئیس شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان اظهار داشت: انتخاباتی که پشت سر گذاشتیم علی رغم فرصت اندک برای نهادهای نظارتی و اجرایی اما با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و تلاش این نهادها در فضایی که همه مردم داغدار شهادت شهید جمهور بودند، به خوبی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین میثم تارم افزود: مردم سرافراز در دو مرحله پای صندوق های رای آمدند و یکبار دیگر با رای دادن در سرنوشت خود و کشور سهیم شدند.

وی بیان کرد: علی رغم اینکه شهادت آیت الله رییسی ملت ایران را داغدار کرد در موسم حج امسال حجاج بسیاری از کشورها از این حادثه غمبار اندوهناک بودند.

وی تصریح کرد: با مدیریت مقام معظم رهبری خللی در روند برگزاری انتخابات و همچنین در روند اداره کشور به وجود نیامد ممکن بود این ضایعه کشور را از پای درآورد اما کارها به خوبی پیش رفت.

امام جمعه جیرفت گفت: این انتخابات مهم به خوبی با حضور قابل قبول ۵۰ درصدی مردم در مرحله دوم برگزار شد که باید از مردم وظیفه شناس و همیشه در صحنه تشکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: رییس جمهور منتخب باید با سرمایه مردمی و همراهی دو قوه دیگر خدمت رسان مردم باشد تا هم شاهد پیشرفت اقتصادی در کشور باشیم و هم مردمی که پای صندوق های رای حضور یافتند شاهد نتایج مطلوب این انتخابات باشند.

حجت الاسلام والمسلمین تارم با بیان اینکه حضور نوجوانان و جوانان در مراسم عزاداری قابل توجه بود، اظهار داشت: حضور دانش آموزان در یادواره احلی من العسل علی رغم گرمی هوا و تعطیلی مدارس در این فصل از سال اما باشکوه بود.

رییس شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان با اشاره به اینکه در آستانه پنجم مرداد ماه سالروز اقامه نخستین نماز جمعه به امامت آیت الله طالقانی هستیم، بیان کرد: پنجم مردادماه با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان روز نماز جمعه نامگذاری شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از راه های جذب حداکثری مردم به نماز جمعه استفاده از ابزار هنر و ظرفیت هنرمندان است بنابراین می طلبد ارشاد اسلامی در آستانه سالروز اقامه نخستین نماز جمعه شب شعری با همین مضمون برگزار کند.

حجت الاسلام والمسلمین تارم عنوان کرد: ستاد نماز جمعه شهرستان جیرفت این آمادگی را دارد که پس از بازگشایی مدارس و دانشگاه ها از ظرفیت دانش آموزان و دانشجویان برای مکبری و مجری گری استفاده کند.

امام جمعه جیرفت بیان کرد: صاحبان عزا از اسراف و تجمل گرایی پرهیز کنند و مجالس سوم، پنجم و هفتم را حداقل در مجلس سوم خلاصه کنند.

وی افزود: مجالس شادی نیز باید به دور از اسراف و تجملات برگزار شود و این امر نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و رسانه ها در فرهنگ سازی این مهم نقش موثری می توانند داشته باشند.

در ادامه دبیر شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان نیز، اظهار داشت: طراحی و ساخت المان، سردیس و تندیس ها باید با تایید شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان باشد و همچنین نامگذاری برخی از سالن ها براساس نام شهدا باید با اجازه خانواده های شهدا باشد.

حجت الاسلام سید احمد حسینی تصریح کرد: بخشی از اعتبار سال گذشته شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان در حوزه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب صرف شد به طور مثال یکی از کارهای خوب در این حوزه برگزاری دوره تربیت مربی طرح طوبی بود.

وی بیان کرد: برگزاری برنامه های فرهنگی هنری نیازمند مصوبه شوراهای فرهنگ عمومی و همچنین اخذ مجوز از ادارات شهرستانی فرهنگ و ارشاد اسلامی است تا شاهد برگزاری برنامه های فرهنگی هنری بدون حاشیه باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی بیان کرد: به منظور اخذ مجوز باید برنامه های فرهنگی هنری در شورای بازبینی که متشکل از یک روحانی، هنرمند و متخصص است بررسی شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان تصریح کرد: یکی از مشکلات شهرستان جیرفت، نبود اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در این شهرستان است.

وی عنوان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان مسئول سیاست گذاری برنامه های هر هشت شهرستان است متاسفانه در برهه ای از زمان پست سازمانی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جیرفت را حذف کردند و ما در حال حاضر به دنبال بازگرداندن این پست هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خاطرنشان کرد: اگر راه اندازی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جیرفت یکی از مصوبات شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان شود این مصوبه در روند راه اندازی این اداره موثر خواهد بود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان عنوان کرد: متاسفانه امروز هزینه های گزاف مجالس عزا و عروسی خانواده های داغدار و صاحبان عروسی را دچار مشکل کرده است و باید از ظرفیت رسانه ها برای فرهنگ سازی برپایی مجالس ساده عزا و عروسی استفاده کرد

۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ۱۱:۴۰
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان |