اخبار

عضو شورای فرهنگ عمومی تاکید کرد:

امید اجتماعی موضوعی مرکب در بستر فرهنگ است

امید اجتماعی موضوعی مرکب در بستر فرهنگ است
سومین نشست تخصصی پیرنگ امید اجتماعی با حضور دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و مرجان صومی مشاور دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد
.

به گزارش روابط‌عمومی شورای فرهنگ عمومی کشور، دکتر علیرضا کلانترمهرجردی با ابراز خرسندی از "در دستور کار قرار گرفتن موضوع امید اجتماعی اگر چه اندکی دیرهنگام در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی" گفت: مفهوم امید اجتماعی، مفهومی فرهنگی است که متأثر از مکاتب گوناگون و زمینه مند است و در جوامع مختلف کیفیتدخاص خود را دارد هر چند در مصادیق وحدت دارد.
وی با بیان اینکه "جهت امید اجتماعی در هر جامعه را مبادی و مبانی آن مشخص می‌کند" افزود: امید اجتماعی بحثی مرکب و متاثر از عرصه ها و حوزه های گوناگون است و. اگرچه شورای فرهنگ عمومی به این موضوع به صورت تخصصی ورود کرده است اما نباید آن را صرفا از موضع فرهنگی تحلیل کرد به خصوص در جامعه امروز که حوزه‌های اقتصاد و معیشت نقش غالب در نظام ذهنی و ادراکی یافته  است.
وی با اشاره به اینکه " سیاست‌های کلان ما در موضوع امید اجتماعی باید مبتنی پیوست فرهنگ  با عرصه های دیگر  باشد" تصریح کرد: انتظار می‌رود سازمان‌ها و نهادها مسولیت اجتماعی خود را در حوزه امید اجتماعی نجام دهند.

کلانتر مهرجردی بر "تغییر روش‌های مقابله با یکدیگر در عصر حاصر  تاکید و خاطرنشان کرد: یکی از حوزه هایی که دشمنان، جامعه ایران را بر اساس آن رصد و تحلیل می‌کنند، رصد نظام ادراکی  جامعه در حوزه  امید اجتماعی و سرزندگی است، پس لازم است به این موضوع جدی تر  بپردازیم.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: نیازمند رویکرد منطقی در امید اجتماعی هستیم که از سیاست‌زدگی به دور باشد.
وی ادامه داد: تصویرگری و افق‌آفرینی در امید اجتماعی  در جوامع انقلابی  که به طور طبیعی بعد از بازه زمانی مشخص، از آرمانگرایی به واقع گرایی میل می‌کنند نقش نخبگان فکری و ابزاری  در کنش زبانی و عملی  مهم است.

کلانتر مهرجردی  ضمن تاکید بر اهمیت افق اجتماعی" تاکید کرد: شورای فرهنگ عمومی باید به این موضوع در بازه کوتاه، میان و بلند مدت  فکر کند و بیندیشد.

وی با بیان اینکه "به نظر می‌رسد در برنامه امید اجتماعی ۳  محور  ساختارها،  فرآیند ها و فعل ها" باید دیده شود" گفت:اینکه ساختار ها و نسبت ان با امید اجتماعی چیست؟، فرآیند ها و امید اجتماعی  در متن جامعه چگونه است؟ و اقدامات چه نسبتی با امیدآفرینی دارد، از موضوعاتی است که در برنامه امید اجتماعی باید با جدیت پیگیری شوند.

 

۱۴ اَمرداد ۱۴۰۳ ۱۰:۵۲
روابط‌عمومی و اطلاع رسانی شورای فرهنگ عمومی کشور |