اخبار

شورای فرهنگی عمومی، مدعی‌العموم فرهنگ عمومی کشور است

شورای فرهنگی عمومی، مدعی‌العموم فرهنگ عمومی کشور است
دکتر عاطفه خادمی با بیان اینکه «شناخت مفاهیم مشترکی که در نتیجه تعاملات اجتماعی و فرهنگی به ذهنیت جامعه راه می‌یابد، مهم است» گفت: نگارش برنامه ملی امیدآفرینی اجتماعی و هم‌آفرینی تصویر ایران آینده، مستلزم بررسی فرایندهای ناامیدکننده در اذهان عمومی، روندهای تزریق انگاره‌های ناامیدی از ساختارها و عدم ترسیم دقیق تصویر روشن از آینده ایران است که این مهم تمرکز بر محصولات فرهنگی به عنوان ورودی‌های ذهنی افراد جامعه را امری ناگزیر می‌سازد
.
به گزارش روابط عمومی شورای فرهنگ عمومی کشور، هشتصد و بیست و چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور اعضا برگزار شد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با این توضیح که «مصرف رسانه‌ای مردم ایران به ۲ بخش داخلی و خارجی تقسیم می‌شود» اظهار داشت: در بخش داخلی علاوه بر صدا وسیما، فضای مجازی، کتاب، سینما و تئاتر، شبکه نمایش خانگی چند سالی است که مخاطبان گسترده‌ای از طیف‌های مختلف دارد و بیش‌ترین مخاطب آن شامل خانواده‌ها، جوانان و نوجوانان است.
وی اظهار داشت طبق برخی  آمار  49.9 درصد از مخاطبان شبکه نمایش خانگی مهمترین دلیل استفاده از آن را تماشای سریال و فیلم ایرانی عنوان کرده‌اند.
وی ادامه داد: این در حالی است که این شبکه علی‌رغم رشد کمی محصولاتش در ژانرهای مختلف، نتوانسته محتوای کیفی و شاخص‌های فرهنگی را هم‌سنگ با آن ارتقا دهد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: این تقلیل یافتگی از یک سو به کیفیت محصولات و آثار تولید شده در شبکه نمایش خانگی ضربه می‌زند و از سوی دیگر حقوق معنوی و فرهنگی مردم را به عنوان مخاطبان شبکه خانگی تضعیف می‌کند و در حالی که مردم هزینه محتواها را پرداخت کرده‌اند، بعضا آثار بسیار ضعیفی را دریافت کرده و حق معنوی آنان از بین می‌رود.
وی «ترویج خشونت، ولنگاری، روابط خارج از چارچوب و تضعیف نهاد قانون» را  آثار مخربی دانست که برآیند آن‌ها پمپاژ ناامیدی وسیع به طیف‌های مختلف مردم جامعه است.
عاطفه خادمی گفت: از آن‌جایی که کلان مسئله شورای فرهنگ عمومی کشور، امید اجتماعی است، شناخت چالش‌ها و راهبردهای مرتبط با این مسئله در دستورکار قرار داده شده است.
وی با اشاره به اینکه «نحوه تبلیغات محیطی محصولات شبکه نمایش خانگی» در حوزه عمومی تامل برانگیز است، افزود: با توجه به تاثیر نام‌ها، نمادها و نشانه‌ها بر اذهان ،موضوع تبلیغات سریال‌های این شبکه به عنوان ابتدایی ترین مسئله در حوزه نمایش خانگی اغلب آثار مثبتی ندارد ‌.ضروری است شورای فرهنگی عمومی هم به عنوان مدعی‌العموم فرهنگ عمومی کشور و هم به عنوان نهاد سیاست‌گذار در تعامل با نهادهای فرهنگ‌ساز، نقش راهبری و سیاستی خود را ایفا کند.
عاطفه خادمی تاکید کرد:‌ ساترا نیز به عنوان نهاد تنظیم‌گر باید ملاحظاتی را در زمینه سیاست‌های محتوایی پیشینی خود در نظر گیرد. که کارگروه محتوایی با این هدف شکل گرفته است .وی منظور از سیاست‌های پیشینی، را چارچوب‌های مفهومی دانست که فیلم‌سازان باید آن را به عنوان اصول کاری خود در نظر بگیرند؛ این چارچوب‌ها صرفا ابلاغی نیست، بلکه بیشتر جنبه اقناعی و تبیینی دارد و در طول زمان شکل خواهد گرفت.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین چارچوب‌های فرهنگی که لازم است در رسانه‌های صوتی و تصویری به خصوص شبکه نمایش خانگی مورد توجه قرار گیرد، مسئله امید اجتماعی و تلاش برای خلق تصویر واقعی از جامعه است، تصویری شامل مجموعه ای از نقاط روشن و تاریک که برایند آن جامعه را به بی‌عملی، رکود، طغیان و سرکشی در برابر هنجارها و ساختارها هدایت نمی‌کند.
وی با بیان اینکه «اصول حکمرانی اقتضا می‌کند، چارچوب‌های کلی مورد نظر سیاست‌گذاران فرهنگی برهمه فضاها، پلتفرم‌ها، سکوها و شبکه‌های اجتماعی حاکم باشد» افزود: چند پاره شدن نظارت و وجود مقررات متعدد در حوزه‌های مختلف، کاربران و بازیگران را دچار سردرگمی کرده بود و نظارت را از فضای صحیح خود خارج کرده بود ‌. که الان با انسجام  ایجاد شده امیدواریم فرایند تغییر کند.
۲ اَمرداد ۱۴۰۳ ۱۷:۵۶
روابط‌عمومی و اطلاع رسانی شورای فرهنگ عمومی کشور |