اخبار

.دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در نشست رویداد پارس‌آرا

: خلق شخصیت، یک ابزار مفید و موثر در ساحت فرهنگ است

: خلق شخصیت، یک ابزار مفید و موثر در ساحت فرهنگ است
ذهن سیاستگذاران باید درگیر این موضوع باشد که آن‌ چه کودکان و نوجوانان ما به عنوان محصول فرهنگی مصرف می‌کنند چیست و چه نسبتی با پیشینه‌های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی جامعه داشته و در چه موقعیتی قرار داریم

به گزارش مرکز روابط عمومی شورای فرهنگ عمومی، دکتر عاطفه خادمی در دومین جلسه رویداد ارائه شخصیت پارس آرا، با تاکید بر دور اندیشی، بررسی، تحلیل و آسیب شناسی در طراحی شخصیت، تصریح کرد: در جوامع مختلف این اتفاق قدمت دارد، خلق شخصیت به عنوان یک ابزار مفید و موثر در ساحت فرهنگ، همه بار آن چیزی که به عنوان محتوا و معنی باید به نسل جدید منتقل شود را به دوش می‌کشد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: توجه به رویداد پارس‌آرا از چند جنبه دارای اهمیت است و یک بخش آن حوزه مصرف فرهنگی کودک و نوجوان به عنوان ظرفیت‌ها و  سرمایه‌های ما و نسل آینده جامعه اسلامی است.
وی با بیان اینکه در حال به سربردن در فقر تولید محتوای فرهنگی و تامین آن‌چیزی که باید در سبد مصرفی قشر کودک و نوجوان قرار داشته باشد هستیم، تصریح کرد: ذهن سیاستگذاران باید درگیر این موضوع باشد که آن‌چیزی که کودکان و نوجوانان ما به عنوان محصول فرهنگی مصرف می‌کنند چیست و چه نسبتی با پیشینه‌های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی جامعه داشته و در چه موقعیتی قرار داریم.
خادمی ادامه داد: توجه داشتن به این موضوع، ابداع ما نیست بلکه همه‌ی جوامع نسبت به نسل آینده، امتداد حرکت  تاریخی، بقا و ماندگاری خود و براساس توجه به سرمایه‌های انسانی می‌اندیشند و برنامه‌‌ریزی و حرکت می‌کنند.
وی اظهار داشت: توجه به سامان بخشی محتوای تولید شده برای کودک و نوجوان در قالب محصولات فرهنگی قابل استفاده‌ در اوقات فراغت و زیست آنها، به عنوان یک سوال اساسی که مرتبط با حوزه‌ی فرهنگی عمومی است، وجود داشته و دارد. 
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تاکید بر اینکه کودک و نوجوان  قشر و نسلی است که در فضای عمومی کشور زیست کرده و فرهنگ عمومی ما را می‌سازند، تصریح کرد: پدر و مادرهای ما، به مجموعه‌ای از ارزش‌ها و هنجارها پایبند بوده که به نسل آینده خود منتقل کرده‌اند و این انتقال ادامه دارد و پایه شکل‌گیری آن‌ها به محصولات فرهنگی مصرف شده در کودکی و نوجوانی باز می‌گردد.
خادمی، موضوع بعدی را فضای تغییر و تحول در عرصه جهانی و در حوزه فضای مجازی عنوان کرد.
وی، حساسیت حوزه‌ی فرهنگ عمومی را چیره شدن دنیای مجاز بر واقعیت دانست و بیان داشت: جوامع برای مصون ماندن در مواجهه با ظرفیت جدید جهانی که در حوزه رسانه‌ در حال شکل‌گیری است باید  بی‌اندیشند، تا در عین بهره‌مندی از ظرفیت آن‌ها، اندوخته‌های تاریخ فرهنگی و اجتماعی خود را حفظ و با خلق جدید در جهان ارائه و عرضه کنند.
خادمی موضوع خاص پارس آرا را شخصیت و خلق شخصیت عنوان و تصریح کرد: اگر با دغدغه نسبت به محتوا، مخاطب، عرصه‌، میدان و ساحتی که در آن  کنشگری می‌کنید پیوند بین آنها برقرار ‌شود، به شخصیت و ضرورت خلق شخصیت در محتوا برای کودک و نوجوان  با ابزار فرهنگ خواهید رسید. 
دبیر شورای فرهنگ عمومی، فعال نمودن اتصال بین حوزه فرهنگ، اقتصاد و محتوا را  به واسطه خلق و طرح شخصیت از طریق این رویداد و در یک زنجیره اعلام و خاطرنشان کرد: اقتصاد فرهنگی که بسیار از آن نام برده می‌شود مستلزم توجه عمیق، جلب نظر و توجه متولیان حوزه فرهنگ به این موضوع و مسئله است.
۱۹ تیر ۱۴۰۳ ۱۶:۰۷
روابط‌عمومی و اطلاع رسانی شورای فرهنگ عمومی کشور |