اخبار

دومین نشست شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان برگزار شد

دومین نشست شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان برگزار شد
دومین نشست شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان در سال جاری با حضور اعضاء برگزار شد.
دومین نشست شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان با دستور کار شعار سال و تدوین تقویم فرهنگی جنوب کرمان با حضور اعضاء برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین میثم تارم رییس شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان در این نشست ظهارداشت: از سوی مقام معظم رهبری شعار امسال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده که تحقق این مهم نیازمند عزم جدی است.

وی با بیان اینکه تحقق شعار سال در جنوب کرمان نیازمند تامین و تکمیل زیرساخت هاست، افزود: شغل اغلب مردم جنوب کرمان کشاورزی است که با توجه به تولید محصولات کشاورزی به نحوی می توانند در تحقق شعار سال موثر باشند.

وی اظهار داشت: تکمیل باند فرودگاه و راه اندازی خط ریلی و راه آهن برای حمل و نقل محصولات کشاورزی امری ضروری است.

حجت الاسلام تارم با اشاره به اینکه کارهای مطالعاتی پروژه راه آهن و هزینه های تصویب شده، عنوان کرد: اعتبارات احداث راه آهن و خط ریلی جنوب کرمان را به سیرجان منتقل کردند.

رییس شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان راه اندازی راه آهن را یکی از مطالبات به حق مردم جنوب کرمان دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه حمل و نقل محصولات کشاورزی با کامیون انجام می شود و راه های جنوب کرمان برای تردد این کامیون ها ظرفیت محدودی دارند بنابراین به دلیل تردد کامیون ها شاهد تلفات جانی هستیم.

وی بیان کرد: اگر باند فرودگاه جیرفت ارتقا پیدا کند علاوه بر صادرات محصولات کشاورزی به صورت هوایی، مردم می توانند به کربلای معلی و کشور عربستان برای انجام اعمال حج سفر کنند.

حجت الاسلام والمسلمین تارم با بیان اینکه کار شورای فرهنگ عمومی سیاست گذاری و هدایت است، عنوان کرد: کار این شورا فرهنگی است‌ و برای تحقق شعار سال باید همایش فرهنگ سازی جهش تولید با مشارکت مردم برگزار شود.

امام جمعه جیرفت تصریح کرد: این همایش اگر با حضور مسئولان جنوب کرمان برگزار شود قطعا در فرهنگ سازی شعار سال تاثیرگذار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: به منظور تحقق شعار سال در جنوب کرمان که محور تولیدات آن، محصولات کشاورزی است بنابراین باید سازمان جهاد کشاورزی، کشت و صنعت و تعاون روستایی جنوب کرمان در این شورا حضور یابند.

حجت الاسلام والمسلمین تارم بیان کرد: چند سالی است که کارشناسان کشاورزی توصیه ای برای کشت های جایگزین دارند اما مردم نسبت به تغییر الگوی کشت بی تفاوت هستند که باید دلایل این بی اعتمادی بررسی شده و راهکارهایی برای رفع آن ارائه شود.

رییس شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان خاطرنشان کرد: استفاده از کارشناس آموزش و هدایت مردم برای تولید خُرد محصولات محلی، ارائه آموزش های کارگاهی در سطح مساجد و محلات می تواند از جمله این راهکارها باشد.

وی عنوان کرد: معادن در جنوب کرمان در حال رونق است که باید با معادن را موظف کرد که به مسئولیت های اجتماعی خود عمل کنند.

حجت الاسلام تارم با بیان اینکه باید برنامه های جامع تربیتی برای دختران و پسران داشته باشیم، ابراز کرد: دشمن برای حمله به بنیاد خانواده و به تباهی کشاندن جوانان به تباهی، الگوهای مدل غربی را معرفی می کند.

امام جمعه جیرفت تصریح کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی و همه نهادهای فرهنگی باید براساس جنسیت افراد برای مقابله با هجمه فرهنگی و نقش بر آب کردن توطئه های دشمن، برنامه جامع تربیتی تدوین کنند.

 حجت الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی نیز در این نشست با اشاره به حمایت از توسعه فعالیت های فرهنگی هنری در جنوب کرمان، اظهارداشت:  توسعه فعالیت های فرهنگی براساس چهار محور در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان افزود: اولین محور توسعه فعالیت های فرهنگی هنری، راه اندازی پایگاه تربیت نیروی انسانی جریان ساز و متعهد تحت عنوان قرارگاه شهید آوینی با رویکرد تولید محور است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان بیان کرد: در این راستا تولید ۳۰ محتوا، تشکیل حلقه های میانی و جریان سازی برای هر شهرستان به تعداد ۲۰۰ نفر، تولید فیلم کوتاه ۴۲ مورد در جنوب استان و راه اندازی حداقل یک گروه تئاتر در هر شهرستان، آموزش ۳۲ گروه سرود، تربیت ۴۰ مربی، آموزش ۴۷۰ نفر در زمینه مبانی اندیشه های اسلامی در دستور کار قرار دارد.

وی راه اندازی خانه جوان تراز انقلاب طرح رشد را دومین محور توسعه فعالیت های فرهنگی برشمرد و اظهارداشت: به همین منظور تربیت فعالان قرآنی، حفظ و تربیت نیروهای تخصصی در زمینه آموزش حفظ قرآن، برگزاری دوره های تخصصی مفاهیم و تدبر در آیات قرآن برای فعالان فرهنگی و مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد دنبال می شود.

حجت الاسلام حسینی گفت: برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت، تربیت هنرمندان قرآنی به تعداد ۲۰۰ نفر، تربیت حافظ قرآن به تعداد ۱۵۰ نفر، تربیت مربی تخصصی قرآنی به تعداد ۴۰۰ نفر، تجلیل از ۵۰ نفر از اساتید برتر قرآن در هر شهرستان در مجموع ۴۰۰ نفر نیز در دومین محور توسعه فعالیت های فرهنگی گنجانیده شده است.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان عنوان کرد: همچنین در دومین محور توسعه فعالیت های فرهنگی، برگزاری جشنواره موشن گرافیک و انیمیشن با موضوعات قرآنی با هدف تولید ۶۰ اثر قرآنی، برپایی یک نمایشگاه و برگزاری اردوی قرآنی با اجرای برنامه های هنری در رده سنی کودک برای یکهزار و ۲۰۰ نفر در دستور کار قرار دارد.

وی جهاد تبیین را سومین محور توسعه فعالیت های فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: در این راستا برگزاری دوره های جهاد تبیین با موضوع زندگی به سبک شهدا برای ۱۰ شهید شاخص، برگزاری دوره های جهاد تبیین با موضوع فرزندآوری ویژه فعالین فرهنگی و مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد دنبال می شود.

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: در سومین محور توسعه فعالیت های فرهنگی، برگزاری دوره های جهاد تبیین با موضوع حجاب و عفاف و امر به معروف و نهی از منکر برای قشر دانش آموز و دانشجو، معرفی دستاوردها و پیشرفت های کشور طی ۴۵ سال گذشته و تبیین جایگاه جمهوری اسلامی برای دانش آموزان نیز دیده شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان بیان کرد: در راستای جهاد تبیین برگزاری یادواره شهدا با روشی متفاوت (شهید شناسی و تبیین سیره شهدا و چرایی شهادت)، استفاده از ظرفیت سرداران جبهه و جنگ در زمینه دشمن شناسی برای دانش آموزان، تولید فیلم برای ۱۰ شهید شاخص، تولید محتوا شامل ساخت ۲ کلیپ، ۱۰ پادکست، ۱۰ انیمیشن، تولید فیلم کوتاه و بلند بومی نیز در دستور کار قرار دارد.

وی‌ با اشاره به اینکه چهارمین محور توسعه فعالیت های فرهنگی، حمایت از آثار موسیقایی است، عنوان کرد: در همین راستا برگزاری جشنواره های هنری، حمایت از آثار موسیقایی محلی، تولید آلبوم برای خوانندگان محلی با تکیه بر خُرده فرهنگ های بومی و محلی و شناساندن ظرفیت های موسیقی مقامی جنوب کرمان به کشور، تولید ۵ تا آلبوم ۲۰ دقیقه ای موسیقی دنبال می شود.

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: برنامه های شاد و متنوع در مناطق کم برخوردار و آسیب پذیر، ایجاد فضای نشاط اسلامی در این مناطق و تسری امید بین مردم در ۱۵ محله با همکاری شهرداری ها و شورای اسلامی شهرها و قرارگاه مردمی شهید آوینی در هر محله نیز در چهارمین محور توسعه فعالیت های فرهنگی گنجانیده شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان بیان کرد: علاوه بر این نیز در این راستا، برگزاری جشنواره تئاتر و هنرهای تجسمی با رویکرد دفاع مقدس و محور مقاومت ویژه بچه های مسجد در ۵۰ مسجد شاخص جنوب کرمان، کمک به تولید فیلم بلند دُهت عمو، برگزاری جشنواره فیلم کوتاه کلات در شهرستان کهنوج در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه کلیه این فعالیت های توسعه محور فرهنگ و هنر جنوب کرمان با محوریت قرارگاه مردمی شهید آوینی اجرا می شوند، تصریح کرد: توسعه فعالیت های فرهنگی هنری جنوب کرمان با هدف جریان سازی، تربیت هنرمندان تراز انقلاب اسلامی و الگو سازی برای نسل جوان است.

ایوب فلاحی مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان نیزبا بیان اینکه دولت سیزدهم قابل قیاس با خیلی از دولت های قبل نیست، اظهارداشت: شرایط امروز کشور نیز متفاوت است پس ضرورت دارد هرچه در توان داریم بکار گیریم و در صحنه باشیم.

وی با تاکید بر اینکه نباید منتظر باشیم از جای دیگر به داد ما برسند، عنوان کرد: با آنچه در توان داریم برای تکمیل زیر ساخت های منطقه تلاش کنیم چرا که اگر زیر ساخت های ما فراهم شود قطعا بسیاری از مشکلات ما بخصوص کشاورزان مشکل بعد از تولید را نخواهند داشت.

فلاحی تصریح کرد: از ظرفیت های انسانی موجود در جهت پیشبرد اهداف منطقه استفاده کنیم و نتیجه خوبی نیز خواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه دو کمپ ماده ۱۶ یکی در جیرفت یکی در کهنوج بزودی راه اندازی می شوند، افزود: این راه اندازی جای خوشحالی ندارد ما باید در بحث پیشگیری فعالیت هایی انجام دهیم تا نیاز به چنین کمپ هایی نداشته باشیم.

وی با اشاره به دغدغه های مهم مقام معظم رهبری در جنوب کرمان، اظهارداشت: امروز دغدغه های مقام معظم  رهبری در این منطقه بخوبی انجام نشده و همچنان شاهد مشکلات و معضلات فرهنگی و اقتصادی هستیم.

مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان گفت: از ظرفیت گروه های مردم نهاد باید استفاده کنیم چرا که آنها بازوان توانمندی برای ما هستند.

احمد بلند نظر فرماندار شهرستان جیرفت نیز در این جلسه سرعت تولید محرومیت و محرومیت زایی از محرومیت زدایی بیشتر دانست و گفت: جنوب کرمان در بحث تولیدات کشاورزی در کشور پیشتاز است اما متاسفانه در صنایع جانبی عقب مانده ایم که می طلبد با توجه به ظرفیت های منطقه زیر ساخت های لازم فراهم شود.

افشین صالحی‌نژاد دادستان جیرفت نیز در این جلسه عنوان کرد: مشارکت مردم در جهش تولید باید بررسی شود و موانع های این مشارکت را برطرف نماییم.

وی با بیان اینکه جنوب کرمان درتولید محصولات کشاورزی رشد مثبتی داشته است، گفت: اگر زیر ساخت ها را حل نکنیم و برنامه ای برای این مهم نداشته باشیم قطعا نمی توانیم به شعار سال که دغدغه مقام معظم رهبری است جامع عمل بپوشانیم.

صالحی نژاد با تاکید بر اینکه فرودگاه جیرفت از پرواز های سنگین باری نمی تواند پشتیبانی کند، افزود: قبلا به این مهم ورود کردیم اما موارد فنی این فرودگاه حل نشده است با توجه به اینکه جنوب کرمان قطب کشاورزی است می طلبد زیر ساخت های فرودگاه راه اندازی شود.

گفتنی است، شست شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان با دستور کار شعار سال با حضور اعضا برگزار شد و اعضای شورا به بیان نقطه نظرات خود در دمورد دستور کار جلسه پرداختند.

۲۶ خرداد ۱۴۰۳ ۰۷:۴۴
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان |