اخبار

نشست تخصصی رویداد ملی عطر و رایحه ایرانی در دانشگاه کاشان برگزار شد

نشست تخصصی رویداد ملی عطر و رایحه ایرانی در دانشگاه کاشان برگزار شد
همزمان با روز ملی گل محمدی و گلاب، نشست تخصصی "رویداد ملی عطر و رایحه ایرانی" با حضور سید محمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور و جمعی از مسئولان در دانشگاه کاشان برگزار شد
.
رئیس دانشگاه کاشان در این نشست، ثبت روز ملی گل محمدی و گلاب توسط شورای فرهنگ عمومی را حائز اهمیت دانست و گفت: امید است با همکاری دانشگاه و ارائه راهکار علمی و با کمک شرکت‌های دانش بنیان شاهد تحول و  نوآوری  ارزش افزوده بیشتر در این حوزه باشیم.
 عباس کتابی  با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که بخش مهمی از اعتبارات جهانی کشور را مرهون دانشگاه ها می‌دانند افزود: کسب مرجعیت علمی یکی از رسالت هایی است که به عهده دانشگاه هاست. وی خاطر نشان کرد:  این مرجعیت در حوزه فناوری در سه سطح منطقه ای، ملی و بین المللی تعریف می شود.
 کتابی افزود: در دانشگاه کاشان فعالیت های علمی در سطح منطقه ای بر حوزه اسانس‌های طبیعی، گیاهان دارویی و گل محمدی، فرش، صنایع خلاق، گردشگری و ظرفیت های فرهنگی این منطقه متمرکز شده است.
رئیس دانشگاه کاشان  یکی از اقدامات این دانشگاه در راستای اقتصاد دانش بنیان را  ایجاد پارک علم و فناوری  دانشگاه عنوان کرد و افزود: مرکز نوآوری، مدرسه اشتغال،  مدیریت ارتباط با جامعه هم ساختار های جدیدی است که اخیرا ایجاد شده اند.
وی فعالیت‌های علمی و فناوری در پژوهشکده اسانس های طبیعی دانشگاه کاشان در قمصر اشاره کرد و افزود: ایجاد آزمایشگاه مرجع استاندارد برای عرقیجات گیاهی و پیگیری ایجاد پردیس نوآوری اسانس و گیاهان دارویی بخشی از برنامه های عملیاتی این پژوهشکده است.
رییس دانشگاه کاشان تدوین "سند زنجیره ارزش راهبردی صنعت گل محمدی" در پارک علم و فناوری دانشگاه کاشان را از اقدامات راهبردی و کلیدی برای ارتقای جایگاه گل محمدی در منطقه فرهنگی کاشان دانست.
وی چشم انداز دانشگاه کاشان را دانشگاه حکمت بنیان، مردم محور و کارآفرین با اعتبار بین المللی عنوان کرد.

 

رسانه جدید

در ادامه مراسم عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور طی سخنانی گفت؛ رویداد مهم روز محصول‌ها یک ظرفیت بی‌نظیر فرهنگی است که به صورت نظام‌ مند برای آن برنامه‌ریزی شده و در راستای بهره مندی از ظرفیت های عظیم فرهنگی سرزمینمان ایران است. اتفاقی که امروز شاهد بودیم ، جلب نمودن همزمان نظر و توجه مردم و متولیان حوزه ی فرهنگ به یکی از سرمایه های ارزشمند فرهنگی مان است؛ سرمایه ای که حاصل التفات بدان، احساس افتخار و غرور ایرانیان و به ویژه نسل آینده به دارایی ها و ظرفیت های ارزشمند و بی بدیل مردمی و آیین های فرهنگی است .
 ظرفیت میراث فرهنگی کشور مان امکانی بی‌نظیر برای تولید ارزش در ساحت فرهنگ و اقتصاد است.
خادمی گفت: در دوره جدید شورای فرهنگ عمومی کشور دغدغه استمرار چنین حرکت‌های  اثر بخش در قالب جریان‌های فرهنگی و اجتماعی وجود دارد.
 دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اعلام کرد: خانواده محوری سرمایه ی ارزشمند آیین ها و مناسک مردمی ایران است. مناسک مرتبط با گل محمدی، دارای قدمت تاریخی است؛ این آیین از ذخائر و میراث فرهنگی کشورمان بوده و اسناد آن در موزه گل و گلاب قمصر ثبت و در معرض عموم است.
گذشته ی این آیین موید خانواده محوری این مناسک است که جزو سرمایه های فرهنگی ماست و موظف به توجه و بازنمایی آن هستیم .
در پایان این مراسم از سه رویداد  کتاب جامع گل محمدی، عطر سیلک و سند اهداف و سیاست های اجرایی  تکمیل زنجیره ارزش راهبردی صنعت گل محمدی  و گلاب با حضور با حضور   سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، سید مجید امامی  مسئول کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور،  حسین زینلی مشاور وزیر کشاورزی و مجری طرح ملی گیاهان دارویی، سید مهدی سیدین نیا مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و نماینده همچنین منتخب مردم شهرستان های نطنز، قمصر و بادرود در مجلس شورای اسلامی  و فرجی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه کاشان و سه معاون فرمانداری ویژه شهرستان کاشان  رونمایی شد

 

 

شورا
شورا
شورا
شورا
شورا

گزارش تصویری اخبار ۲۰ صدا و سیما 

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۱۵
روابط‌عمومی و اطلاع رسانی شورای فرهنگ عمومی کشور |