اخبار

صابر اکبری: بررسی موضوع «ابعاد فرهنگی حضور همسایگان مهاجر افغانستانی در ایران» در جلسه آتی شورای فرهنگ عمومی کشور

صابر اکبری: بررسی موضوع «ابعاد فرهنگی حضور همسایگان مهاجر افغانستانی در ایران» در جلسه آتی شورای فرهنگ عمومی کشور

به گزارش روابط عمومی شورای فرهنگ عمومی کشور؛ صابر اکبری دستیار ویژه دبیر این شورا با توضیح این که نگاه ما به این مسئله، نباید آمیخته به هیجانات بی منطق استوار باشد، گفت: اگرچه حضور تعداد زیاد مهاجر در هر کشوری که باشد، مسائلی تولید می کند، اما این مسائل قابل مدیریت و حل هستند. نگاه ما به این موضوع نباید در آسیب شناسی متوقف شود، بلکه حتی اگر رویکردهای اخلاقی، دینی و انسان دوستانه را هم کنار بگذاریم، باز هم حضور مهاجران افغان در ایران می تواند فرصت های خوبی برای توسعه اقتصادی، فرهنگی و ... ایران داشته باشد. اگر با نگاهی جامع به این مسئله نگاه کنیم، هم پاسدار ارزش های اسلامی و انسانی خواهیم بود و هم منافع ملّی ما تأمین می شود.

امروزه متاسفانه جریانی در بخشی از رسانه ها و افراد وجود دارد که نوعی بیگانه هراسی و نژادپرستی را ترویج می کند، به نظر ما این جریان طبیعی نیست و دستکاری دشمنان نیز در آن دخیل است؛ آن ها تلاش می کنند تا گسل های بالقوه جامعه ایرانی را کشف و فعال کنند، مثلاً هویت قومی و دینی را در برابر هویت ملی قرار دهند، یا نوجوانان را با برچسب هایی مثل نسل زد از آحاد مردم جدا کرده و نوعی تقابل ایجاد کنند. به هر حال فعال کردن گسل های اجتماعی که در سایه نظریه متعالی انقلاب اسلامی کاملاً حل شده بود، یکی از دستورکارهای دشمنان است که متاسفانه گاهی اوقات با کم اطلاعی بعضی دوستان در داخل هم همراه می شود.

وی افزود: حدوداً یک سال است که با همکاری اندیشکده های فعال در این زمینه و سایر نخبگان و پژوهشگران، مجموعه ای از فعالیت های پژوهشی، نشست ها، هم اندیشی با دستگاه های مختلف رسمی و غیررسمی و موارد دیگر را در موضوع ابعاد فرهنگی اجتماعی حضور مهاجران افغان در ایران را پیگیری کردیم که ماحصل این فعالیت ها در قالب «خطوط راهبردی مواجهه فرهنگ بنیان با حضور مهاجران افغان در ایران» در جلسه شورای فرهنگ عمومی ارائه شده و در صورت تصویب، برای اجرایی سازی به دستگاه های اجرایی ابلاغ خواهد شد.

اکبری همچنین بیان کرد: سعی کردیم هم چالش ها و مسائل احتمالی را در نظر داشته باشیم و راه چاره ای برای آن بیاندیشیم و هم از فرصت ها غافل نشویم. البته حضور غیرقانونی مهاجران حتماً آسیب های زیادی به دنبال دارد و باید با این مسئله مقابله کرد، اما راهبرد کلان بازگشت همگانی الزاماً نه ممکن است و نه مطلوب. اگر ذهنیت عمومی را نسبت به حضور مهاجران و زمینه هایی که می تواند برای توسعه و تعالی در ابعاد مختلف تمدنی خصوصاً فرهنگی داشته باشد را تبیین کنیم، ماجرا از اساس متفاوت خواهد شد.
۱۷ آبان ۱۴۰۲ ۱۲:۱۸
روابط‌عمومی و اطلاع رسانی شورای فرهنگ عمومی کشور |