اخبار

نامه اعضای دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی ایران به مدیرکل یونسکو در دفاع از ایران

نامه اعضای دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی ایران به مدیرکل یونسکو در دفاع از ایران

بسمه تعالی

 

 

خانم آدره آزوله

مدیر کل محترم یونسکو

 

هرگاه سیاستمداران در گفتمان‌ و تفاهم با یکدیگر باز می‌مانند و به بن بست می‌رسند، عنصر فرهنگ و آموزش است که با حفظ روابط میان ملت‌ها، صلح و امنیت جهانی را تضمین می‌کند. درحقیقت، « در سراسر تاریخ بشری گفتگو نکردن و عدم آشنایی مردمان از احوال یکدیگر ، علت عمده سوء ظن ها و بی اعتمادی میان ملل جهان بوده که از همین طریق اختلافات بوجود آمده در اغلب موارد منجر به ظهور جنگ و ویرانی ها شده است». و البته «صلحی که فقط مبتنی بر قراردادهای سیاسی و اقتصادی دولت‌ها باشد، قادر نیست اتفاق نظر، دوام و پایداری و  حمایت ها و همبستگی صادقانه  میان ملت های جهان را تضمین نماید. بنابراین برای رسیدن به صلح پایدار بایستی بر پایه همبستگی معنوی ورعایت اصول اخلاق بشری استوار بود.» (مقدمه اساسنامه یونسکو). با کمال تاسف امروزه شاهد آنیم که سیاستمداران کشورهای مدعی حمایت از حقوق بشر و گفتگوهای فرهنگی، همواره ضمن نقض آن حقوق، تعهدات بین‌المللی خویش را نادیده می‌گیرند. برخلاف مفاد دو میثاق بین‌المللی حقوق بشر، ملت ایران سالهاست که قربانی انواع تحریم‌های غیر قانونی در حوزه‌های دارویی، غذایی و اقتصادی است، امری که همواره با سکوت سیاسی کشورهای «بشردوست» همراه بوده است. ملت ایران نسبت به غنای فرهنگی و آرمان‌های مترقی انقلاب خود آگاهی دارد و تحریم‌های اقتصادی مذکور نتیجه‌ای جز استقلال و پویایی داخلی نداشته است. البته که جامعه بین‌المللی امروز کاملا هشیار و اقدامات غیرقانونی اینچنینی را برنمی تابد. لیکن سکوت نهادهای بین‌المللی در قبال رفتارهای غیرقانونی برخی کشورها، موجب دوری هرچه بیشتر آن نهادها از هدف راستین خود و عدم دستیابی به اهداف مشروع و مترقی بشری خواهد شد.

علاوه بر تحریم‌های دارویی، غذایی و اقتصادی یاد شده، در کمال بهت و ناباوری شاهد آنیم که وزرای فرهنگ و هنر و آموزش بهمراه معاونان فرهنگی و آموزشی آنان از سوی برخی از کشورهای بظاهر فرهنگ دوست و خیرخواه ملت ها، مورد تحریم واقع شده اند!! براستی این کشورها با این رفتارهای زشت غیرفرهنگی چه چیز را جستجو میکنند؟ در برابر ملت خود چه چیز برای گفتن دارند؟ شرم ندارند؟ تاریخ به آنها چه خواهد کرد؟

البته به لطف و فضل پروردگار عالم، ایرانیان از همه این مشکلات عبور خواهند کرد و البته این اقدامات غیرقانونی و نابهنجار تنها برگ‌های سیاهی از تاریخ بشری خواهند بود. در طی ۴۴ سال گذشته، که زمان کمی هم نیست، ملت ایران همواره قربانی اقدامات یکجانبه گرایانه، غیرقانونی و غیربشری برخی از کشورهای مغرور و خودخواه و خودپسند بوده، و حقوق و کرامت انسانی آنها به کرات نقض شده است. با این وجود، در مقاطع حساس تاریخی، ایرانیان همواره به یاری همسایگانشان شتافتند، چراکه کمک به همنوعان و به ملت‌های مظلوم و مصیبت دیده بشری، بدون هیچ تمایزی از حیث نژاد، زبان، جنسیت، دین و مسلک و مرام، را بر خود فرض می‌دانند.

 

خانم آدره آزوله/ مدیر کل محترم یونسکو

 

جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز احترامات ویژه برای جناب عالی، با توجه به ماهیت غیر سیاسی و فرهنگی سازمان یونسکو، که سیاستمداران را به مدارا و رعایت احترام متقابل و حفظ حقوق انسان ها تاکید دارد، در صورتیکه صلاح بدانید، مطابق اهداف ذکر شده ذیل ماده ۱ اساسنامه، طی صدور بیانیه ای در دفاع از حقوق ملت ها و حفظ جایگاه فرهنگ و همچنین ضرورت حفظ همکاری‌ها و گفتگوهای فرهنگی در جهان تاکید نمایید.

ما ایرانیان اعتقاد داریم که بنیان و اساس یک جامعه بر فرهنگ و آموزش آن استوار است. بی تردید تحریم کنندگان باتفاق برآن شدند تا بلکه بتوانند ملت با صلابت و مستقل ایران استوار را از اهداف آرمانی شان بازدارند و البته مثل گذشته ناکام خواهند ماند.

امیدواریم با همکاری جناب عالی و همکارانتان، در اجلاس پیش رو با طرح های پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران، در جهت توسعه و پایداری فرهنگ صلح، جوامع مظلوم را یاری نماییم.

 

با بهترین سلام ها

اعضای دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی ایران

 

۲۳ مهر ۱۴۰۲ ۱۰:۱۱