شورای فرهنگ عمومی استان تهران، رسالت‌ها و همت‌ها!

به بهانه برگزاری موفق اجلاسیه شورای فرهنگ عمومی استان تهران

استان تهران نه تنها مینیاتور، مبدأ و کانونی برای فرصت­‌ها و تهدیدهای فرهنگی اجتماعی است بلکه اختصاصاً حاوی پیچیدگی­‌ها و مسائل کلانی است که بدون رصد، رهگیری و تمرکز راهبردی اصحاب و اهالی فرهنگ قابل درمان و بازنگری نیست. تهران، عاصمه جمهوری اسلامی است، آیا به همین معنا، تجلی­گاه فضائل و شکوفایی­‌هایی ایران پس از انقلاب هم هست پس باید به این خصلت تهران باز توجهی در خور داشت.

تهران، مرکز اقتصادی ایران است، بسیار رفتارها، جریان‌­ها، انتخاب­‌ها و روندها و سبک‌­ها در بازار و کسب­ و کار مردم، از تهران برمی‌خیزد، تهران، مبدا تحول در فرهنگ کار و ارزش های اقتصادی ایرانیان است.

تهران، از مهاجرپذیرترین مناطق کشور در 6 دهه گذشته بوده است. پرسش اینجاست که رویکرد اختصاصی نظام فرهنگی مایه این شهرها و شهرک­های انباشته از مهاجران (سفر کرده از دل خانواده بزرگ و شهر سنتی و احتمالاً برید از جغرافیا و تاریخ خویشتن) چیست؟ زیست بوم استان تهران چگونه با بافت مهاجر و مهاجم به آن تعامل کرده و می­‌کند؟

نکته آخر، استان تهران، با همه فرصت­‌ها و آسیب­‌هایش به شدت در خطر بی­‌مهری­‌های صنعت و شهرنشینی ما؛ به یک قتلگاه محیط زیست نزدیک می­‌شود. فرهنگ زیست محیطی تک­تک شهروندان این استان را با باید با تمام وجود ارتقاء دهیم و در این راه شورای فرهنگ عمومی، پیشتاز است، بی­شک ارتقای شاخص­‌های سلامت محیطی تهران، به ارتقای امید و نشاط ملی هم منجر خواهد شد.

شورای فرهنگ عمومی قرارگاهی برای تأمل به این مضوعات است. امید است که ائمه جمعه، فرمانداران و مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان­های عزیز استان تهران در تحقق این امر سربلند و کامیاب شوند.


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.