آشنایی با شورامصوباتمصوبات دهه نودمصوبات سال 1392سیاست های فرهنگی تحقق شعار حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی

 

سیاستهای فرهنگی تحقق شعار «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی»

مصوب جلسه 595 مورخ 1392/2/10 شورای فرهنگ عمومی

مقدمه  

نام گذاری هر ساله از سوی مقام معظم رهبری، بیانگر تعیین راهبرد آن سال می باشد که معظم له بنا به شرایط داخلی و بین المللی به طرح شعار سال می پردازند. لذا مردم و مسؤولان ، تمام نهادهاو دستگاه های دولتی و حکومتی در ذیل این هدف گذاری سالانه موظف به طراحی برنامه و فعالیت های خود می باشند و دستگاه های عضو شورای فرهنگ عمومی نیز موظف به طراحی برنامه و انجام اقدامات لازم برای فرهنگ سازی و تحقق راهبرد سال می باشند.

شورای فرهنگ عمومی در سال گذشته در ارتباط با راهبرد 91 سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی چند مصوبه شامل «سیاست های فرهنگی تحقق شعار تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» مصوب جلسه 569 و 570 مورخ 91/1/15 و 91/1/29 و «بخشی از دستورالعمل تبلیغات محیطی کالا و خدمات» مصوب جلسه 571 مورخ 91/2/12 و «ماده واحده ممنوعیت تبلیغ سفرهای خارجی» مصوب جلسه 575 مورخ 1391/4/6 شورای فرهنگ عمومی و هم چنین در پایان سال بیانیه ای در خصوص «یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا» مصوب جلسه 589 مورخ 91/10/19 را تنظیم و ابلاغ نمود که هر  چهار مصوبه با توجه به نام گذاری سال جاری و تأکید مقام معظم رهبری در استمرار نام گذاری سال 1391 نیز قابل پیگیری جدی می باشد.

لازم به یادآوری است که شورای فرهنگ عمومی به اقتضادی مأموریت خود صرفاً به طرح و پی گیری انجام امور فرهنگی مرتبط با تحقق شعار مذکور می پردازد . بر این اساس طرح زیر را در قالب وظیفه دستگاه های عضو شورای فرهنگ عمومی جهت تحقق حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی ارائه می کند.

بخش اول : حماسه سیاسی  

ماده 1 : هدف : تعالی و ارتقای اقتدای نظام

مقام مظم رهبری در حرم رضوی ، در تبیین شعار سال این گونه می فرمایند: «انتخابات ، مظهر «حماسه سیاسی» است ؛ مظهر اقتدار نظام اسلامی است ؛ مظهر آبروی نظام است . آبروی جمهوری اسلامی به انتخابات و حضور مردم در پای صندوق های رأی و تأثیر یکایک مردم در انتخابات مدیران کشور است.» (بیانات مقام معظم رهبری در حرم رضوی سال 1392)

ماده 2 : مشارکت گسترده و جذب حداکثری مخاطبان برای شرکت در انتخابات

2-1- آگاهی بخشی به نقش حضور حداکثر در تعیین سرنوشت کشور و خنثی سازی حیله های دشمنان در ابعادی همچون کاهش فشارها و طمع دشمنان نسبت به کشور، قدرت دولت جدید در حل مسائل و مشکلات کشور، وحدت ملی ، تحقق آرمان های انقلاب، امیدواری دوستان انقلاب به امکان دستیابی به اهداف بدون تکیه بر قدرت های خارجی ، ترویج کارآمدی الگوی مردم سالاری دینی در جهان، نمایان ساختن نقش مردم در حکومت اسلامی به نسبت دیگر حکومت ها به ویژه غربی ، لزوم تأثیرگاری بر سرنوشت »خود، کشور و انقلاب» ، روش های جنگ نرم به ویژه از سوی رسانه های جمعی.

2-2- تهییج مردم به حضور پرشور و شعور و ایجاد فضای پرنشاط انتخاباتی با بهره گیری از مواردی مانند خاطرات دفاع  مقدس ، محافل مذهبی، منابر و ایام و اعیاد ؛ تأثیرگاران اجتماعی در حوزه های مختلف (دینی، سیاسی ، فرهنگی ، ورزشی ، ادبی ، هنری و علمی ) شبکه های اجتماعی ، تمامی جریان های سیاسی معتقد به نظام ، نمایش ایثارهای مختلف برای جامعه ، روحیه مبارزه براساس 35 سال دشمنی و ظلم استکبار جهانی ، پاسخ گویی به برخی از شبهات در ارتباط با نظام و انتخابات ، احترام به تمامی شرکت کنندگان در انتخابات 88 ، نشان دادن وجود سلایق مختلف در انتخابات ، نشان دادن بی طرفی و امانت داری نهادها و سازمان های نظام ، خدمات و پیشرفت های 35 ساله انقلاب در عرصه های مختلف، الگو بودن ایران در کشورهای دیگر ، کاسته شدن تبعیض های اجتماعی و سیاسی بعد از انقلاب ، عقاید و باورهای دینی، ملی  و قومی ، اثرات مثبت تحریم، ایجاد فضای گفت و گو و فضای عناد رسانه های بیگانه .

ماده 3 : فرهنگ سازی در رعایت قانون حین ، قبل و بعد از انتخابات با تأکید بر محورهایی مانند شورای نگهبان تنها مرجع تعیین صلاحیت نامزدها ، قانون مندی در تبلیغات، پی گیری اعتراضات از طریق قانونی ، پذیرش و تسلیم نسبت به نتایج تأیید شده مراجع قانونی.

استمرار این مسئله از ناحیه مردم و مسئولین برکات زیادی دارد که انتخابات می تواند آغازگر آن باشد.

ماده 4 : ارتقای اخلاق سیاسی مردم، مسئولان و فعالان سیاسی از طریق پی گیری محورهایی مانند تحمل مخالف، پذیرش رأی اکثریت ، همکاری کامل با منتخب مردم، ترویج روحیه نقد پذیری، پرهیز از منفی نگری و تخریب دستاوردهای نظام و دامن زدن به اختلاف بین مسئولین ، پرهیز از نسبت دروغ و افترا دادن ، عدم شبهه آفرینی، عدم تخریب رقیبان ، عدم دامن زدن به حب و بغض های انتخاباتی و هیجانات سیاسی کاذب، افراط و تفریط های هواداری.

ماده 5 : توجه به ارتقا و اصلاح شعارهای انتخاباتی از طریق پی گیری مواردی مانند برنامه محوری به جای شخص محوری، تکیه بر شعارهای ایجابی و پرهیز از شعارهای ناامید کننده سلبی، تحریک به حرکت به جلو به جای تخریب کذشته , رعایت خط قرمزهای قانونی، شرعی و اخلاقی در شعارها، فاصله گذاری با شعارها، اهداف و خواسته های دشمنان انقلاب، سنجش شعارها با موازین برنامه های بلند مدت نظام ، شعار سال و رهنمودهای رهبری.

بخش دوم : حماسه اقتصادی

ماده 6 : هدف اصلاح و ارتقای مقاوم سازی اقتصادی کشور

براساس فرمایشات مقام معظم رهبری در حرم رضوی ، هدف حماسه اقتصادی عبارت است از : «وظیفه همه ما این است که سعی کنیم کشور را مستحکم، غیرقابل نفوذ، غیرقابل تأثیر از سوی دشمن، حفظ نیم و نگه داریم، این یکی از اقتضائات «اقتصاد مقاومتی» است که ما مطرح کردیم .» «البته آن چه را که ما در سال 92 در پیش رو داریم، باز عمدتاً دردو عرصه مهم اقتصاد و سیاست است. در عرصه اقتصاد ، به تولید ملی باید توجه شود ، همچنان که در شعر سال گذشته بود. البته کارهایی هم انجام گرفت منتها ترویج تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، یک مسئله بلند مدت است.»

تعمیم فرهنگ سازی اقتصادی در محورهایی همچون مصرف کننده، توزیع کننده و تولید کننده ، سرمایه گذار ، کارگر و کارآفرینان و مسئولین اقتصادی و اندیشمندان و نخبگان و فرهیختگان کشور.

ماده 7 : اصلاح فرهنگ تولید ملی با تکیه بر مواردی همچون وجدان کاری، اتقان در کار، سد سبیل کفار بر مسلمین، استقلال و خودکفایی اقتصادی، ارتقای کیفیت همراه با کاهش قیمت، قناعت به سود کم ، کار را عبادت دیدن، بالا بردن روحیه ریسک پذیری در مردم برای قبول مسئولیت ها، روحیه اعتماد به نفس ، تبیین مفهوم جهاد در تولید و سرمایه گذاری، تبیین نقش مردم و بخش خصوصی در سرمایه گذاری در راستای تقویت تولید ملی و تقویت اعتماد و تجلیل از بخش خصوصی، خط مقدم بودن تولید کنندگان در مبارزه با دشمن، عدم بزرگ نمایی تحریم ها، آگاهی بخشی به مردم نسبت به سیاست های کلان و چشم انداز اقتصادی کشور ، معرفی ارتباط برخی شرکت ها و کالاهای معروف خارجی با منافع دشمن.

ماده 8 : اتقان، وجدان کاری و همت مضاعف :

1-8- اصلاح فرهنگ کار و تولید با توجه به مواردی همچون تبیین ارزش دینی معنوی کار و کارگری و شناسایی و رفع نواقص مفهوم فرهنگی تاریخی اتقان کار و تشویق کارگران به اتقان در کار (تقویت وجدانک اری، انضباط کاری، فرهنگ کار) ، تبیین نقش مردم و مفهوم حماسه و جهاد در کار ، بهره بردن از ظرفیت های فاقد نقش جامعه، تبیین نگاه خدا محور در بحث رزق و روزی، پرهیز از روحیه تنبلی و بی تحرکی و مصرف گرایی ، تبیین مفهوم همت مضاعف، برتری منافع شخصی بر منافع جمعی، تغییر نگرش جریمه ای و تنبیهی بودن کار به لیاقت یابی با کار و مسئولیت .

2-8- اصلاح فرهنگ توزیع با توجه به مواردی همچون خرید و عدم توزیع کالای قاچاق ، پرهیز از تبلیغ و ارزشمند جلوه دادن کالای خارجی، قناعت به سود کم در توزیع محصولات ، پیرهیز از احتکار به ویژه در کالاهای کمیاب ، پرهیز از دست به دست رها کردن و معاملات صوری ، تبیین مفهوم جهاد در توزیع .

ماده 9 : اصلاح الگوی مصرف جامعه با توجه به محورهایی همچون عدم اسراف و تبذیر ، عدم تجمل گرای و رفاه طلبی، ترجیح کالای داخلی بر خارجی، عدم مصرف کالاهای قاچاق، ممنوعیت تبلیغ کالاهای خارجی ، ایثار در مصرف کالاهای کمیاب، توجه به نقاط قوت مصرف کالاهای داخلی، همکاری با برنامه های مسئولین در اجرای برنامه ها، تبیین نفع سرمایه داران خارجی با خرید کالای خارجی، تبیین نقش مردم در تنظیم بازار به خصوص در مواقع کمبود برخی از کالاها، تنویر افکار عمومی و رفع ابهامات و شبهات القایی در زمینه کالاهای مصرفی اقتصادی با شفاف سازی قیمت محصول، تطبیق مؤلفه های اسراف و تبذیر با مصادیق عینی آن در زندگی اقشار مختلف جامعه، بررسی عوامل تقویت روحیه ملی در جهت مصرف کالاهای داخلی، رعایت نمودن اولویت ها و ضرورت های اقتصادی در زمان کمبود کالا و نوسانات بازار ، تبیین مفهوم جهاد در مصرف و ارتقای آگاهی ها و دانش عمومی جامعه درخصوص الگوی مناسب مصرف متناسب با نیازهای مردم

1.2.1. ماده 10 : فضاسازی برای عملکرد مسئولان در محورهایی همچون اصلاح ساختارهای اقتصادی و اقتصاد تک محصولی کشور (اقتصاد نفتی ) ، واگذاری فعالیت های اقتصادی به مردم به جز موارد ضروری ، ترویج بنگاه های کوچک، مشاغل خانگی و پرهیز از تولید متمرکز و توزیع متمرکز، اصلاح روند صادرات و واردات برای حفظ استقلال اقتصادی، برنامه ریزی بلند و پرهیز از روزمرگی ، مقابله با تجمل گرایی با کالاهای لوکس خارجی ، اعتماد سازی به مؤسسات دانش بنیان، اصلاح مشکلات ساختاری به جای توجه به اصلاحات جزیی، اصلاح ساختارهای کلان بودجه ریزی کشور در راستای خودکفایی بخش های مختلف اقتصادی و عدم وابستگی به بیگانه، توجه دادن به فرصت بودن تحریم ها ، پیوند نزدن همه مشکلات تولید داخلی به تحریم ها و بزرگ نمایی تحریم ها ، نیاز به الگوی بومی در نظام اقتصادی، حمایت از کارآفرینان و ایده ها  و اختراعات مرتبط با تجاری و تولیدی، تبیین مفهوم جهاد در نوآوری ، مبارزه با مفسدان و فساد اقتصادی برنامه ریزی مؤثر در جهت ثبات قیمت ها، عوارض و تعرفه ها به منظور ریسک سرمایه گذاری در کشور، انجام تعهدات سیستم بانکی در موعد مقرر ، کنترل نقدینگی و سوق دادن آن به سمت تولیدات داخلی ، حذف انحصار و ایجاد زمینه های رقابت پذیری برای تولید کنندگان موفق.

بخش سوم : دستگاه های مسئول و پیگیر

ماده 11 : کلیه دستگاه های عضو شورای فرهنگ عمومی موظفند با توجه به موارد فوق الذکر ، پیشنهادها و برنامه های خود را با به کارگیری ساختارهای فوق حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه به دبیرخانه شورا ارائه کنند.

ماده 12 : کلیه شوراهای فرهنگ عمومی استان ها و شهرستان ها موظفند پیشنهادهای استانی ، شهرستانی و محلی خود در تحقق اهداف و راهکارهای طرح فوق را حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی ارسال نمایند.

ماده 13 : کلیه دستگاه های عضو شورای فرهنگ عمومی موظفند در پایان مرداد ماه ، گزارش عملکرد خود را درباره حماسه سیاسی و در پایان بهمن ماه ، گزارش عملکرد خود درباره حماسه اقتصادی را ارائه دهند. دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور موظف است گزارش عملکرد دستگاه های عضو شورای فرهنگ عمومی را در مقطع پایان شهریور در ارتباط باتحقق حماسه سیاسی و پایان اسفند ماه در زمینه تحقق حماسه اقتصادی، تنظیم و به شورای عالی انقلاب فرهنگی و دفتر مقام معظم رهبری تقدیم کند .

ماده 14 : این آیین نامه در یک مقدمه ، سه بخش و 14 ماده در جلسه 595 مورخ 1392/2/10 شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسید.

دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی