آشنایی با شورامصوباتمصوبات دهه نودمصوبات سال 1391سیاستهای فرهنگی مقابله با تحریم اقتصادی

سیاستهای فرهنگی مقابله با تحریم اقتصادی

«سیاست­های فرهنگی مقابله با تحریم اقتصادی»

(مصوب جلسه 578 مورخ 17/5/1391 شورای فرهنگ عمومی)

 مقدمه

«ما بایستى این حرکت به سمت پیشرفت را بى‌وقفه ادامه دهیم؛ هم در زمینه‌ى سیاست، هم در زمینه‌ى علم و فناورى، هم به­ خصوص در زمینه‌ى اخلاق و معنویت خودمان را تهذیب کنیم، خودمان را اصلاح کنیم، عیوب خودمان را بشناسیم و درصدد رفع آن عیوب بربیائیم. اگر این کار را بکنیم، این موانعى که دشمنان ما بر سر راه ما ایجاد می­کنند، اثر نخواهد گذاشت. تحریم اثرى ندارد. تحریم نمیتواند ملت ایران را از حرکت به جلو باز بدارد. تنها اثرى که این تحریم­ هاى یک­جانبه و چندجانبه بر روى ملت ایران می­ گذارد، این است که نفرت و دشمنى از غرب­ در دل مردم ما عمیق‌تر می­ شود.»

(بیانات مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره)  ۱۳۹۱/۰۳/۱۴ )

با توجه به شرایط خاص انقلاب اسلامی و دوران حساسی که نظام جمهوری اسلامی در تاریخ حیات خویش سپری می‌کند جبهه استکبار با بهره­ گیری از تمام امکانات و توان خود به دنبال این است که انقلاب اسلامی را از حرکت رو به رشد بازدارد. جبهه استکبار برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی که در حقیقت قلب تپنده و محور اصلی خاورمیانه است، ابزار تحریم، تهدید و تبلیغ را انتخاب نموده و سعی دارد تا انقلاب اسلامی را به کمک این ابزارها تضعیف نماید؛ لذا با ایجاد شرایط سخت اقتصادی و جنگ روانی در صدد است تا حمایت­ها و پشتیبانی ­های ملت ایران را از نظام مردمی و الهی سست کند .

با توجه به اهمیت موضوع تحریم، برای مقابله با آن راههای مختلفی پیش رو است و از دریچه ­های مختلف می‌توان به این موضوع پرداخت؛ اما از آنجا که مدخل اصلی ضربات تحریم‌ها، تضعیف روحیه ایستادگی مردم است، لذا یک بعد مهم مقابله با تحریم­ها، تقویت روحیه عمومی با استفاده از فعالیت­های فرهنگی است.

 ماده1) تعریف تحریم

تحریم اقتصادی اقدام برنامه ریزی شده یک یا چند دولت از طریق محدود کردن مناسبات اقتصادی است که دارای اثرات سیاسی و فرهنگی برای اعمال فشار بر کشور هدف می باشد. تحریم اقتصادی اغلب به عنوان جایگزین جنگ و اعمال قوه قهریه تلقی می شود.

ماده2) اهداف تحریم­ ها 

به طور کلی می­ توان این اهداف را برای تحریم­ ها ذکر کرد:

الف - شکستن روحیه مردم ایران از طریق:

1-    تضعیف رابطه قلبی و عاطفی مردم با نظام

2-    تضعیف انگیزه و روحیه استقلال طلبی و عزّت ملّی

ب - تقلیل روحیه ظلم ستیزی و مبارزه با استکبار در مردم

ج‌- ایجاد نارضایتی در بدنه مردم برای فشار به مسئولین نظام

د‌- تغییر در اراده، محاسبات و رفتار مردم و مسئولین نظام

ه‌- نا کارآمد نشان دادن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران

و‌- لطمه به حمایت­های جمهوری اسلامی از جبهه مقاومت در خاورمیانه

ماده3) واقعیت­های موجود

الف - فرصت­ها و نقاط قوت

1-    توان بالای مردم و نظام در مقابله با حوادث از جمله توانمندی مالی

2-    وجود روحیه خودباوری، ولایت مداری و عزت ملی در مردم

3-    نگاه خدامحور در بحث رزق و روزی

4-    روحیه تقابلی و مقاومتی مردم در مواجهه با دشمنان

5-    علقه قلبی مردم نسبت به نظام جمهوری اسلامی

6-    روحیه نوآوری و شکوفایی مردم در مقابله با تحریم ها

7-  عزت و هیبت بین المللی نظام با وجود تحریم ها در کنار اقتدار بین المللی نظام

8-  سابقه انواع تحریم­ها در گذشته و عقب نشینی نکردن جمهوری اسلامی ایران در طول این 33 سال

9-  کار متراکم شبانه روزی در راستای مقابله با تحریم ها از سوی مسئولان نظام

10- بیش فعالی جبهه مقابل (یعنی گرچه در ظاهر فعال است اما در واقع سرگردان به این سو و آن سو می­زند و نمی­تواند به خوبی موقعیت واقعی موجود را محاسبه کند.)

ب - تهدیدها و نقاط ضعف

1-    اسراف کاری و عدم رعایت الگوی صحیح مصرف به ویژه در میان برخی از اقشار جامعه

2-    به وجود آمدن فاصله میان مردم و بعضی از شخصیت­ها

3-    بروز اختلافات میان تعدادی از مسئولان در سطوح مختلف

4-    افزایش شبهه افکنی و شایعه پراکنی به وسیله­ ی بعضی از اصحاب رسانه

5-    افزایش روحیه تنبلی و بی تحرکی در میان برخی از افراد و اقشار جامعه

6-    ادامه روند فرهنگ مصرف گرایی و تشدید آن با استفاده از تبلیغات شهری و رسانه ای

7-    گرایش برخی از مردم به اجناس خارجی

8-    بزرگ­ نمایی تحریم­ها و کوچک نشان دادن توانایی­ های نظام توسط رسانه­ های بیگانه و باور آن از سوی برخی از اقشار نا آگاه جامعه.

 ماده 4) سیاست­ها

این سیاست­­ ها را می­ توان در دو بخش ذیل طراحی کرد:

الف - بایدها:

  1. تقویت روحیه خودباوری ملی، امیدبخشی و ترسیم آینده روشن با تأسی به پیشرفت­های انقلاب اسلامی؛
  2. رشد و اعتلای فرهنگ کار و وجدان کاری؛
  3. ترویج باور توخالی بودن تهدیدها و تحریم­ های دشمنان و ناتوانی آن­ها در ضربه زدن به ملّت و نظام در صورت عملیاتی شدن تهدیدها؛
  4. روشن کردن اهداف واقعی داخلی و خارجی دشمنان در بحث تحریم­ها برای مردم؛
  5. افزایش علقه مردم به نظام از طریق همبستگی مسئولان و مردم با کارهایی مانند حضور مسئولان در اجتماعات مردمی و ملاقات عمومی و نشان دادن برخورد جدی و قاطع مسئولان نظام با فساد اقتصادی و اداری در هر سطح؛
  6. نشان دادن خصومت­های دشمنان انقلاب اسلامی از ابتدا تا امروز و شکست توطئه­ های آن­ها و نقش آفرینی انقلاب اسلامی در مدیریت جهانی؛
  7. نمایش وحدت مسئولان و وفاق در نظام اسلامی؛
  8. تبیین هزینه­ بر بودن پایبندی به آرمان­ها و نشان دادن تجربه­ های مبارزاتی، تاریخی این موضوع؛ آوردن مثال­ های ملموس این امر از صدر اسلام، بیان تجربه­ های سایر ملل و کشورمان در طول تاریخ با تأکید بر لزوم حفظ حیات نظام اسلامی؛
  9. مبارزه با محور شدن اقتصاد در جامعه؛

10.  تبیین، تعریف و ترویج فرهنگ قناعت، عدالت، جهاد، مبارزه حق و باطل، مستکبرین و مستضعفین، استقلال طلبی، عزت ملی، ایثار و ...؛

11.  توجه دادن مردم به امکانات و منابع خود و بیان تأثیرات مثبت و منفی تحریم‌ها در زمینه های مختلف علمی، اقتصادی و ...؛

12.  ترویج «شعار ما می­توانیم» و بیان آثار و نتایج این شعار؛

13.  توجه دادن مردم و مسئولین به ساده زیستی؛

14.  آموزش الگوی صحیح مصرف و تبیین نقش مردم در تنظیم بازار به خصوص در مواقع کمبود برخی از کالاها

15.  توجه دادن مردم به توکل و امدادهای غیبی در طول حیات نظام اسلامی و ترویج معنویات به جای
مادی گرایی؛

16.  تبیین و تشریح اقتصاد مقاومتی (تبیین نقش مردم در رشد و تقویت تولید ملی، با راهکارهای مختلف از جمله مصرف کالای داخلی و... )؛

  1. ترویج نگاه جهادی در عرصه تولید، توزیع و مصرف.

ب - نبایدها:

  1. مبارزه و تقبیح تجملات و مصادیق رفاه طلبی و نیز پرهیز از هزینه های غیر ضروری به ویژه در میان مسئولان؛
  2. ممنوعیت و کاهش تبلیغات کالاهای خارجی و کالاهای مصرفی در رسانه­ ها؛
  3. عدم نمایش تجملات و زندگی­ های پرزرق و برق؛
  4. پرهیز از تلقین نگرش پیوند زدن همه­ ی مشکلات به تحریم­ ها؛
  5. دامن نزدن به اختلافات موجود توسط مسئولان و رسانه­ ها؛
  6. جلوگیری از بزرگ­نمایی تحریم­ ها توسط رسانه­ ها؛
  7. پرهیز از بزرگ­نمایی دشمنان و تحقیر توانایی­ هایی خودی توسط رسانه­؛
  8. جلوگیری از بزرگ­نمایی نقاط ضعف خود؛

ماده 5) تمام دستگاههای عضو شورای فرهنگ عمومی موظف هستند در چارچوب بندهای فوق، برنامه خود را تنظیم و گزارش عملکرد سه ماهه خود را به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی ارائه نمایند.

تبصره: با توجه به ابعاد گسترده و همه جانبه تحریم­ های خارجی و به منظور انسجام عملکرد دستگاه­های فرهنگی به نظر می­رسد وجود یک ستاد واحد برای مقابله با تحریم­ ها ضروری باشد تا بتوان به کمک آن ستاد به نقشه راهی منسجم و کلان در این راستا دست یافت.

ماده6- سیاست­های فرهنگی مقابله با تحریم اقتصادی در یک مقدمه و 6 ماده  در جلسه 578 مورخ 17/5/1391 شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسید.

دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی

 

این مصوبه برای تأیید نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال گردیده و برای اجرا لازم است به تصویب این شورا برسد.