« ما باید عادت کنیم، برای خودمان فرهنگ کنیم، برای خودمان یک فریضه بدانیم که هر کالایی که مشابه داخلی آن وجود دارد و تولید داخلی متوجه به آن است، آن کالا را از تولید داخلی مصرف کنیم واز مصرف تولیدات خارجی بجد پرهیز کنیم؛ در همه ی زمینه ها: زمینه های مصارف روزمرّه و زمینه های عمده تر و مهم تر. بنابراین ما امیدوار هستیم که با این گرایش، با این جهت گیری و رویکرد، ملت ایران در سال 91 هم بتواند بر توطئه ی دشمنان، بر کید و مکر بدخواهان در زمینه ی اقتصادی فائق بیاید.»
(پیام نوروزی مقام معظم رهبری در سال 1391)
سیاستهای فرهنگی تحقق شعار «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی»
(مصوب جلسه 569 و 570 مورخ 15/1/91 و 29/1/91 شورای فرهنگ عمومی)
مقدمه:
امر مهم نامگذاری هر سال با رهنمود مقام معظم رهبری به معنی اولویت بخشی و هدایت برنامه ها در جهت تحقق اهداف بلند داخلی و خارجی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و نشانگر حرکت به سمت توانمندی های زمینه ساز اهتزاز پرچم توحید برفراز قلل رفیع جهان است.
به علاوه رویکرد اقتصادی شعارهای مذکور در چهار سال اخیر از آن رو ضرورت یافته که ناتوانی های اقتصادی پیوسته ابزار اصلی فشار استکبار جهانی بر این نظام الهی،در قالب تحریم های پی در پی و متنوع شده و با لطف الهی به نسبت تبدیل چشمگیر آنها به توانمندی های افتخارآفرین طی سال های فرصت پس از دفاع مقدس، توطئه های آنان ناکارآمد، نقشه هاشان نقش بر آب و تلاش آنها بی ثمر شده، و روز به روز بر استحکام این نظام خدایی مهر تثبیت و تأیید خورده است.
اینک پشت سر نهادن سه سال با اولویت بخشی به «اصلاح الگوی مصرف»، «همت مضاعف و کار مضاعف» و «جهاد اقتصادی» و اقدام در سال جاری با محوریت «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» گذشته از آنکه حکایت گذار از بخش نخست دهه پیشرفت و عدالت است،بر آمادگی لازم، امکانات متناسب، ظرفیت و استعداد کافی وشایسته دولت و ملت شرافتمند برای محقق ساختن این آرمان ارزشمند در مقطع فعلی انقلاب اسلامی دلالت دارد.
پس بر ماست تا در راستای تحقق کامل این شعار گران سنگ، که زمینه ساز ایجاد شرایط دستیابی به حیات طیبه اسلامی در جامعه است تمام توش و توانمان را بکار ببندیم.
لازم به یادآوری است که شورای فرهنگ عمومی کشور به اقتضای مأموریت خود صرفاً به طرح و پیگیری انجام امور فرهنگی مرتبط با تحقق شعار مذکور می پردازد. لکن موفقیت در این امر در گرو اقدام هماهنگ سایر دستگاه های اجرایی، قانون گذار و قضایی در پرداختن به اموری نظیر «ارتقاء کیفیت محصولات داخلی»، «تنظیم واردات و صادرات»و متناسب سازی قانون های کار و تجارت خارجی، تنظیم «تعرفه ها و عوارض»، «حمایت از تولید و تولیدکنندگان»، محدودیت و ممنوعیت کاربرد کالا و محصولات خارجی و نظایر آنهاست.
الف: اهداف:
- ارتقا و اعتماد به نفس ملی و عزّتمندی اجتماعی در جهت تثبیت استقلال اقتصادی و تقبیح وابستگی
- ارتقاء تمایلات ملی و گرایشات عمومی نسبت به توانمندی ها، دستاوردها و محصولات داخلی
- ارتقاء وجدان کاری و تعهد اسلامی در خدمت رسانی، تولید و سرمایه گذاری
- اصلاح و اعتلاء نگرش عمومی نسبت به فعالان، نوآوران، کارآفرینان و تولیدکنندگان.
ب: راهکارها:
1- راهکارهای ارتقاء اعتماد به نفس ملی و تمایلات عمومی نسبت به استقلال اقتصادی و دستاوردها و محصولات داخلی
1-1- تبیین وتأکید برحساسیت ها وگرایشات نسبت به دستاوردهای ملی وتقویت روحیه حمایت ازمحصولات داخلی
1-2- معرفی و تجلیل شایسته از افتخارات، توانمندی ها و موفقیت های تجلّی یافته داخلی در عرصه های مختلف
1-3- معرفی و تبلیغ امتیازات و ترجیحات واقعی محصولات داخلی نسبت به محصولات خارجی
1-4- تحقیر و بی ارزش نشان دادن غربزدگی و استفاده غیرضروری از خط و زبان بیگانه در معرفی دستاوردها، کالاها، خدمات، صنایع، صنوف و مشاغل
1-5- تبلیغ و ترویج نامگذاری کالا و خدمات با خط، واژگان و زبان فارسی و تأکید بر کاربرد آنها با اسامی فارسی
1-6- پیشگیری و تحدید تبلیغ از کالاها و محصولات خارجی، زیبانمایی و بزرگنمایی آنها
1-7- معرفی و اطلاع رسانی درمورد ضعف ها و نارسایی های واقعی کالاها و خدمات خارجی
1-8- طراحی و ترویج شاخص ها، معیارها و استانداردهای بومی و جایگزینی آنها در قبال مشابه خارجی، در ارزیابی، مقایسه و معرفی توانمندی ها، محصولات و خدمات
1-9- تدوین، نشر و پخش مواضع علما، مفاخر و شخصیت های برجسته ایرانی در مقابله با وابستگی به بیگانگان و مصرف کالاهای خارجی و تقید شخصی آنان بر مصرف داخلی
1-10- تبیین و معرفی ارتباط شرکت های تولید کالا و خدمات معروف خارجی با منافع سازمان های صهیونیستی و استکباری
1-11- ترویج نگرش عزّتمندانه دینی در ممنوعیت پذیرش هر نوع برتری و حاکمیت کفّار بر مسلمین
1-12- افزایش ظرفیت عمومی و توجه مردم برای پذیرش و تحمل نارسایی های دوران گذار به وضعیت مناسب اجتماعی
1-13- تبیین ضرورت انجام حمایت های علمی و پژوهشی از گسترش و ارتقاء کیفی تولیدات و دستاوردهای داخلی
1-14- هشیارسازی و توجیه مسؤولین و تجار نسبت به ضرورت دخالت دادن شاخص اسلامیت و دینداری در تصمیمات و تعاملات مربوط به تجارت خارجی
2- ترویج ارتقاء وجدان کاری و بهبود کیفیت
2-1- اصلاح و ارتقاء نگرش نسبت به کار به عنوان وسیله ای برای خدمتگزاری و عبادت خداوند
2-2- تبیین ومعرفی نارسایی های اقتصادی و اجتماعی ناشی ازسهل انگاری وعدم اتقان درانجام کار
2-3- توضیح و تشریح ثمرات ارزشمند دنیوی و اخروی وظیفه شناسی، درستی و محکم کاری، در انجام کار و خدمتگزاری از منظر تعالیم اسلامی و معارف اهل بیت
2-4- هشیارسازی مسؤولان و کارکنان و کارگران نسبت به پیآمدهای سوء اخروی، جرائم و مجازاتهای دنیوی کم کاری، مانع تراشی، سهم خواهی، سایر مفاسد اداری در مسیر خدمت رسانی
3- راهکارهای تکریم از فعالان عرصه تولید ملی
3-1- تجلیل و تکریم از نیروی انسانی متعهد، متخصص، تلاشگر و مبتکر ایرانی به عنوان اصلی ترین سرمایه استقلال کشور
3-2- معرفی و تجلیل از سرمایه گذاران و کارآفرینان و تولیدکنندگان موفق
3-3- طرح،تبیین وتقدیر ازتلاشها و زحمات وسختیهای ایجاد، راه اندازی و بهره برداری از مجموعه های تولیدی
3-4- معرفی ارزشمندی آثار فعالیتهای تولید در حل مشکلات داخلی و خارجی و مساعدت در تحقق پیشرفت محلی و ملی
3-5- شناسایی و معرفی خدمات و خیرات سرمایه گذاران و تولیدکنندگان خیّر و خدامدار
3-6- طراحی و ترویج کاربرد «نشان کالای ایرانی» (برند) و فرهنگسازی در جهت کاربرد آن برای کلیه کالاهای ایرانی برخوردار از کیفیت مناسب و درجه بندی آنها
3-7- تبیین نقش حساس و بی بدیل مردم در گسترش کمی و ارتقاء کیفی تولیدات داخلی و ترغیب آنان به سرمایه گذاری در تولید
ج: دستگاههای مسؤول و پیگیر:
1- کلیه دستگاههای عضو شورای فرهنگ عمومی موظفند با توجه به موارد فوق الذکر، پیشنهادها و برنامه های خود را با به کارگیری ساختارهای زیرحداکثر تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به دبیرخانه شورا ارائه کنند.
2- کلیه شوراهای فرهنگ عمومی استانها و شهرستانها موظفند پیشنهادهای استانی، شهرستانی و محلی خود در تحقق اهداف و راهکارهای طرح فوق را حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه جاری به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی ارسال نمایند.
3- دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور موظف است گزارش عملکرد دستگاههای عضو شورای فرهنگ عمومی را در دو مقطع شش ماهه، تنظیم و به شورای عالی انقلاب فرهنگی و دفتر مقام معظم رهبری ارسال کند.
سیدمحمد حسینی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و
رییس شورای فرهنگ عمومی