آشنایی با شورامصوباتمصوبات دهه نودمصوبات سال 1391سیاست­های فرهنگی تحقق شعار «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی»

سیاست­های فرهنگی تحقق شعار «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی»

« ما باید عادت کنیم، برای خودمان فرهنگ کنیم، برای خودمان یک فریضه بدانیم که هر کالایی که مشابه داخلی آن وجود دارد و تولید داخلی متوجه به آن است، آن کالا را از تولید داخلی مصرف کنیم واز مصرف تولیدات خارجی بجد پرهیز کنیم؛ در همه­ ی زمینه­ ها: زمینه­ های مصارف روزمرّه و زمینه­ های عمده ­تر و مهم تر. بنابراین ما امیدوار هستیم که با این گرایش، با این جهت­ گیری و رویکرد، ملت ایران در سال 91 هم بتواند بر توطئه­ ی دشمنان، بر کید و مکر بدخواهان در زمینه­ ی اقتصادی فائق بیاید.»

(پیام نوروزی مقام معظم رهبری در سال 1391)

 

سیاست­های فرهنگی تحقق شعار «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی»

(مصوب جلسه 569 و 570 مورخ 15/1/91 و 29/1/91 شورای فرهنگ عمومی)

 

مقدمه:

امر مهم نام­گذاری هر سال با رهنمود مقام معظم رهبری به معنی اولویت­ بخشی و هدایت برنامه­ ها در جهت تحقق اهداف بلند داخلی و خارجی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و نشانگر حرکت به سمت توانمندی­ های زمینه­ ساز اهتزاز پرچم توحید برفراز قلل رفیع جهان است.

به علاوه رویکرد اقتصادی شعارهای مذکور در چهار سال اخیر از آن رو ضرورت یافته که ناتوانی­ های اقتصادی پیوسته ابزار اصلی فشار استکبار جهانی بر این نظام الهی،‌در قالب تحریم­ های پی در پی و متنوع شده و با لطف الهی به نسبت تبدیل چشمگیر آنها به توانمندی­ های افتخارآفرین طی سال­ های فرصت پس از دفاع مقدس، توطئه­ های آنان ناکارآمد، نقشه­ هاشان نقش بر آب و تلاش آنها بی­ ثمر شده، و روز به روز بر استحکام این نظام خدایی مهر تثبیت و تأیید خورده است.

اینک پشت سر نهادن سه سال با اولویت­ بخشی به «اصلاح الگوی مصرف»، «همت مضاعف و کار مضاعف» و «جهاد اقتصادی» و اقدام در سال جاری با محوریت «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» گذشته از آنکه حکایت­ گذار از بخش نخست دهه پیشرفت و عدالت است،‌بر آمادگی لازم، امکانات متناسب، ظرفیت­ و استعداد کافی وشایسته دولت و ملت شرافتمند برای محقق ساختن این آرمان ارزشمند در مقطع فعلی انقلاب اسلامی دلالت دارد.

پس بر ماست تا در راستای تحقق کامل این شعار گران سنگ، که زمینه­ ساز ایجاد شرایط دستیابی به حیات طیبه اسلامی در جامعه است تمام توش و توانمان را بکار ببندیم.

لازم به یادآوری است که شورای فرهنگ عمومی کشور به اقتضای مأموریت خود صرفاً به طرح و پی­گیری انجام امور فرهنگی مرتبط با تحقق شعار مذکور می­ پردازد. لکن موفقیت در این امر در گرو اقدام هماهنگ سایر دستگاه­ های اجرایی، قانون گذار و قضایی در پرداختن به اموری نظیر «ارتقاء کیفیت محصولات داخلی»، «تنظیم واردات و صادرات»‌و متناسب­ سازی قانون­ های کار و تجارت خارجی، تنظیم «تعرفه­ ها و عوارض»، «حمایت از تولید و تولیدکنندگان»، محدودیت و ممنوعیت کاربرد کالا و محصولات خارجی و نظایر آنهاست.

 

الف: اهداف:

-      ارتقا و اعتماد به نفس ملی و عزّتمندی اجتماعی در جهت تثبیت استقلال اقتصادی و تقبیح وابستگی

-      ارتقاء تمایلات ملی و گرایشات عمومی نسبت به توانمندی­ ها، دستاوردها و محصولات داخلی

-      ارتقاء وجدان­ کاری و تعهد اسلامی در خدمت­ رسانی، تولید و سرمایه­ گذاری

-      اصلاح و اعتلاء نگرش­ عمومی نسبت به فعالان،‌ نوآوران،‌ کارآفرینان و تولیدکنندگان.

ب: راهکارها:

1- راهکارهای ارتقاء اعتماد به نفس ملی و تمایلات عمومی نسبت به استقلال اقتصادی و دستاوردها و محصولات داخلی

1-1-   تبیین­ وتأکید برحساسیت­ ها وگرایشات نسبت­ به دستاوردهای ملی وتقویت­ روحیه حمایت ازمحصولات داخلی

1-2-   معرفی و تجلیل شایسته از افتخارات، توانمندی­ ها و موفقیت­ های تجلّی­ یافته داخلی در عرصه­ های مختلف

1-3-   معرفی و تبلیغ امتیازات و ترجیحات واقعی محصولات داخلی نسبت به محصولات خارجی

1-4-  تحقیر و بی­ ارزش نشان دادن غرب­زدگی و استفاده غیرضروری از خط و زبان بیگانه در معرفی دستاوردها، کالاها، خدمات، صنایع، صنوف و مشاغل

1-5-   تبلیغ و ترویج نام­گذاری کالا و خدمات با خط، واژگان و زبان فارسی و تأکید بر کاربرد آنها با اسامی فارسی

1-6-   پیشگیری و تحدید تبلیغ از کالاها و محصولات خارجی، زیبانمایی و بزرگنمایی آنها

1-7-   معرفی و اطلاع­ رسانی درمورد ضعف­ ها و نارسایی­ های واقعی کالاها و خدمات خارجی

1-8-  طراحی و ترویج شاخص­ ها، معیارها و استانداردهای بومی و جایگزینی آنها در قبال مشابه خارجی،‌ در ارزیابی، مقایسه و معرفی توانمندی­ ها، محصولات و خدمات

1-9-  تدوین، نشر و پخش مواضع علما، مفاخر و شخصیت­ های برجسته ایرانی در مقابله با وابستگی به بیگانگان و مصرف کالاهای خارجی و تقید شخصی آنان بر مصرف داخلی

1-10-    تبیین و معرفی ارتباط شرکت­ های تولید کالا و خدمات معروف خارجی با منافع سازمان­ های صهیونیستی و استکباری

1-11-    ترویج نگرش عزّتمندانه دینی در ممنوعیت پذیرش هر نوع برتری و حاکمیت کفّار بر مسلمین

1-12-    افزایش ظرفیت عمومی و توجه مردم برای پذیرش و تحمل نارسایی­ های دوران­ گذار به وضعیت مناسب اجتماعی

1-13-   تبیین ضرورت انجام حمایت­ های علمی و پژوهشی از گسترش و ارتقاء کیفی تولیدات و دستاوردهای داخلی

1-14-  هشیارسازی و توجیه مسؤولین و تجار نسبت به ضرورت دخالت دادن شاخص اسلامیت و دینداری در تصمیمات و تعاملات مربوط به تجارت خارجی

2- ترویج ارتقاء وجدان کاری و بهبود کیفیت

2-1-  اصلاح و ارتقاء نگرش نسبت به کار به عنوان وسیله­ ای برای خدمت­گزاری و عبادت خداوند

2-2-  تبیین ومعرفی نارسایی­ های اقتصادی و اجتماعی ناشی ازسهل­ انگاری وعدم اتقان درانجام کار

2-3- توضیح و تشریح ثمرات ارزشمند دنیوی و اخروی وظیفه­ شناسی، درستی و محکم­ کاری، در انجام کار و خدمتگزاری از منظر تعالیم اسلامی و معارف اهل بیت

2-4- هشیارسازی مسؤولان و کارکنان و کارگران نسبت به پی­آمدهای سوء اخروی، جرائم و مجازات­های دنیوی کم کاری، مانع تراشی، سهم­ خواهی، سایر مفاسد اداری در مسیر خدمت­ رسانی

3- راهکارهای تکریم از فعالان عرصه تولید ملی  

3-1-  تجلیل و تکریم از نیروی انسانی متعهد، متخصص، تلاشگر و مبتکر ایرانی به عنوان اصلی ترین سرمایه استقلال کشور

3-2-  معرفی و تجلیل از سرمایه­ گذاران و کارآفرینان و تولیدکنندگان موفق

3-3-  طرح،تبیین وتقدیر ازتلاش­ها و زحمات وسختی­های ایجاد، راه­ اندازی و بهره­ برداری از مجموعه­ های تولیدی

3-4-  معرفی ارزشمندی آثار فعالیت­های تولید در حل مشکلات داخلی و خارجی و مساعدت در تحقق پیشرفت محلی و ملی

3-5-  شناسایی و معرفی خدمات و خیرات سرمایه­ گذاران و تولیدکنندگان خیّر و خدامدار

3-6- طراحی و ترویج کاربرد «نشان کالای ایرانی» (برند) و فرهنگ­سازی در جهت کاربرد آن برای کلیه کالاهای ایرانی برخوردار از کیفیت مناسب و درجه­ بندی آنها

3-7-  تبیین نقش حساس و بی­ بدیل مردم در گسترش کمی و ارتقاء کیفی تولیدات داخلی و ترغیب آنان به سرمایه­ گذاری در تولید

ج: دستگاه­های مسؤول و پی­گیر:

1-  کلیه دستگاه­های عضو شورای فرهنگ عمومی موظفند با توجه به موارد فوق­ الذکر، پیشنهادها و برنامه­ های خود را با به کارگیری ساختارهای زیرحداکثر تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به دبیرخانه شورا ارائه کنند.

2-  کلیه شوراهای فرهنگ عمومی استان­ها و شهرستان­ها موظفند پیشنهادهای استانی، شهرستانی و محلی خود در تحقق اهداف و راهکارهای طرح فوق را حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه جاری به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی ارسال نمایند.

3-  دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور موظف است گزارش عملکرد دستگاه­های عضو شورای فرهنگ عمومی را در دو مقطع شش ماهه، تنظیم و به شورای عالی انقلاب فرهنگی و دفتر مقام معظم رهبری ارسال کند.

 

 

سیدمحمد حسینی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و

رییس شورای فرهنگ عمومی