برنامه های برجسته سازی خطر ناتوی فرهنگی
مصوب جلسه 487 مورخ 87/5/22 شورای فرهنگ عمومی
مقدمه
«ناتوی فرهنگی» به معنای عملیاتیسازی عینی و هدفمند تهاجم فرهنگی غرب علیه بنیانهای نظری و فرهنگی نظام اسلام و انقلاب اسلامی است که از شکست سیاستهای رژیم سلطه در براندازی نظام انقلاب اسلامی و نیز انفعال و رعب استکبار جهانی از تداوم حیات اسلام ناب در جهان کنونی حکایت دارد و مقابله با آن نیازمند برنامهریزی همه جانبه و به کارگیری تمام سازوکارهای رسمی و امکانات مالی، انسانی، رسانهای و امنیتی است.
شورای فرهنگ عمومی، ضمن تأکید بر تداوم مطالعه و بازشناسی موضع فرهنگی غرب در قبال انقلاب اسلامی، در راستای برجستهسازی موضوع و افزایش حساسیتهای عمومی نسبت به پدیدة ناتوی فرهنگی، که همزمان با تأکید مقام معظم رهبری در بیانات خویش بر این موضوع، همواره مورد توجه بوده است؛ و نیز در چارچوب «سیاستهای مقابله با تهاجم فرهنگی» مصوب جلسات 444، 445، 447، 450، 451، 452، 453، 455 و 459 شورای عالی انقلاب فرهنگی، راهکارها و وظایفی را در قالب برنامهای عملیاتی به دستگاههای فرهنگی، علمی و آموزشی کشور ابلاغ مینماید.
اهداف
اطلاعرسانی از جایگاه و نقش ناتوی فرهنگی دشمنان انقلاب اسلامی در تخریب و تضعیف بنیانها و ظرفیتهای فرهنگی جامعه و ضرورت مواجهه و مقابله فعالانه و آگاهانة نخبگان علمی ـ فرهنگی و افکار عمومی با این پدیده، از جمله اهداف این مصوبه است.
فصل 1 ـ تبیین «ناتوی فرهنگی» به عنوان مسألهای اجتماعی مورد تأمل نخبگان فرهنگی
ـ وظایف دستگاههای فرهنگی ذیربط:
الف ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
ماده 1- از تألیف حداقل 3 جلد کتاب در تشریح مبانی و مقاصد ناتوی فرهنگی در دو سطح «استادان و نخبگان» و نیز «فعالان فرهنگی و هنرمندان» و ترجمة 3 جلد کتاب یا پایان نامه در این موضوع حمایت گردد.
ماده 2- موضوع امپریالیسم خبری و ناتوی فرهنگی در حوزة اطلاعرسانی، در دانشکدة خبر و مرکز تحقیقات رسانه ها به عنوان اولویت پژوهشی و در خبرگزاریهای تحت مدیریت به عنوان اولویت اجرایی ابلاغ و پیگیری شود.
ماده 3- هر سه ماه یکبار گزارش «رصد ناتوی فرهنگی» با موضوع بررسی ابعاد نوپدید، لایه های نفوذ و تحریکات علمی، فرهنگی و آموزشی غرب در راستای ناتوی فرهنگی، تدوین و به شورای فرهنگ عمومی ارائه گردد. (گزارش مذکور پس از طرح در شورا، برای مسئولان و مدیران ارشد کشور ارسال خواهد شد.)
ماده 4- جهت اطلاع رسانی از حساسیت موضوع ناتوی فرهنگی در تبلیغات محیطی شهرها ـ خصوصاً اماکن و مناطق فرهنگی، هنری و علمی ـ توسط معاونت مطبوعاتی و اطلاعرسانی حمایت و هدایت انجام گیرد.
ب ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
ماده 5- برای نگارش حداقل 30 پایاننامه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری با موضوع مبانی، اهداف، تاریخچه، بسترها، آثار، شیوه ها و راهکارهای مقابله با ناتوی فرهنگی، در دانشگاه های تابعه حمایت و زمینه سازی گردد.
ماده 6- حداقل 10 عنوان ویژه نامه فرهنگی با موضوع «محصولات و صنایع فرهنگی تأمین کننده زیرساخت ناتوی فرهنگی شامل: کتاب، سینما، رسانه های جمعی و ... » برای استادان و دانشجویان منتشر و به طور هدفمند و دقیق توزیع گردد.
ماده 7- برای انتشار حداقل 30 مقاله علمی ـ پژوهشی در فصلنامه های مختلف علوم انسانی با موضوعات مندرج در ماده 5 حمایت و هدایت شایسته صورت گیرد.
ماده 8- موضوع «ناتوی فرهنگی» به عنوان یکی از اولویت های پژوهشی کشور به همه مراکز پژوهشی علوم انسانی ابلاغ و پیگیری گردد.
ج ـ سازمان تبلیغات اسلامی
ماده 9- حداقل 3 فیلم سینمایی و مستند با موضوع آثار و فرآیندهای ناتوی فرهنگی در زمینه قالب های هنری مورد حمایت قرار گیرد. (حوزه هنری)
ماده 10- 4 ویژه نامه فرهنگی در جهت بیان اهداف خرد و کلان ناتوی فرهنگی تهیه و منتشر شود.
ماده 11- حداقل 100 خبر، گزارش و مصاحبه با موضوع مفهوم و مصادیق ناتوی فرهنگی در رسانه های تحت پوشش تولید و منعکس گردد.
د ـ شورای سیاستگذاری ائمه جمعه
ماده 12- موضوع «ابعاد و زوایای ناتوی فرهنگی» جهت روشنگری و تبیین مسئله برای ائمه جمعه سراسر کشور، حداقل در 15 شماره از بولتن های ائمه جمعه منعکس گردد.
ماده 13- حداقل10 عنوان کتاب و مقاله مرتبط با موضوع ناتوی فرهنگی در سطح ائمه جمعه سراسر کشور معرفی و توزیع گردد.
هـ : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
ماده 14ـ حداقل 2 جلد کتاب در تشریح مبانی و مقاصد ناتوی فرهنگی در دو سطح «استادان و نخبگان» و «طلاب و دانشجویان» منتشر گردد.
ماده 15- موضوع و گسترة ناتوی فرهنگی به عنوان یکی از سرفصلهای سیاسی ـ اجتماعی مورد تأکید مبلغان اعزامی به سراسر کشور تعیین شود و محصولات فرهنگی مرتبط با آن تأمین گردد.
و : نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها
ماده 16ـ موضوع، سابقه و روشهای ناتوی فرهنگی در سرفصلها و منابع حداقل 3 درس عمومی و معارف اسلامی قرار داده شود.
ماده 17ـ حداقل 12 سخنرانی با موضوع ناتوی فرهنگی در دانشگاههای کشور برگزار شود.
ز: جهاد دانشگاهی
ماده 18ـ 4 پژوهش نظری و پیمایشی با موضوع سطح وگسترة ناتوی فرهنگی و بررسیِ شناخت و بازخورد نخبگان جامعه از مفهوم و پدیده ناتوی فرهنگی انجام شود و هریک از آنها در هماندیشی مستقلی تبیین و ارائه شود.
ماده 19ـ حداقل 200 خبر، گزارش و مصاحبه با موضوع مفهوم و مصادیق ناتوی فرهنگی در سایر
رسانه های تحت مدیریت تولید شود و سپس انعکاس یابد.
ماده 20ـ در جشنواره های کتاب و پایاننامة سال دانشجویی، معیار و موضوع ناتوی فرهنگی مورد برجسته سازی و تأکید قرار گیرد.
ح : دانشگاه آزاد اسلامی
ماده 21 – جهت نگارش حداقل 20 پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری با موضوع مبانی، اهداف، تاریخچه، بسترها، آثار، شیوه ها و راهکارهای مقابله با ناتوی فرهنگی (در واحدهای مختلف) زمینه سازی و هدایت لازم انجام گیرد.
ماده 22- حداقل 5 عنوان ویژهنامه فرهنگی با موضوع «نقد و ارزیابی محصولات فرهنگی تأمین کننده زیرساخت ناتوی فرهنگی: کتاب، سینما، رسانه های جمعی و...» برای استادان و دانشجویان منتشر و توزیع گردد.
ماده 23- جهت انتشار حداقل 20 مقاله علمی ـ پژوهشی در فصلنامه های مختلف علوم انسانی با موضوعات مندرج درماده 5 حمایت و پیگیری شود.
فصل 2 ـ تبلیغ عمومی موضوع ناتوی فرهنگی به عنوان توطئهای استکباری جهت تخریب فرهنگ عمومی کشور
ـ وظایف دستگاههای فرهنگی ذیربط:
الف: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
ماده 24- حداقل 4 مجموعه میزگرد و2مستند تلویزیونی با موضوع چیستی، چرایی و چگونگی ناتوی فرهنگی و ماهیت منفعلانه آن تولید و از شبکه های سیما پخش گردد.
ماده 25ـ «ناتوی فرهنگی» به عنوان موضوع حداقل یکی از برنامه های فرهنگی ـ اجتماعی مهم و پرمخاطب هر یک از شبکههای صدا مورد بررسی قرار گیرد.
ماده 26ـ حداقل در یک قسمت از 5 برنامه های ترکیبی پرمخاطب و مهم سیما موضوع «ابعاد ماهیت منفعلانه ناتوی فرهنگی» طرح و بررسی گردد.
ماده 27ـ موضوع ناتوی فرهنگی در حوزه های سیاسی (واحد مرکزی خبر)، برون مرزی و شبکه خبر؛ خصوصاً در سیاستهای خبری، مورد برجسته سازی و دقت ویژه قرار گیرد.
ب: شهرداری تهران
ماده 28ـ 2 همایش و هماندیشی با موضوع ناتوی فرهنگی و پروژه براندازانة علمی ـ فرهنگی غرب علیه فرهنگ اسلامی ـ ایرانی برگزار گردد.
ج : وزارت آموزش و پرورش
ماده 29ـ جهت افزایش سطح اطلاعات دبیران درسهای مرتبط، در دورههای راهنمایی و متوسطه حداقل یک جزوه توجیهی ـ آموزشی با موضوع ناتوی فرهنگی تهیه و توزیع گردد.
ماده 30ـ محورهای مرتبط با تبیین ناتوی فرهنگی، حداقل یک بار به عنوان موضوع انشای دانشآموزان در دو مقطع تحصیلی راهنمایی و متوسطه تعیین گردد.
ماده 31ـ محورهای مرتبط با ناتوی فرهنگی به عنوان موضوع پژوهش در درسهای مرتبط مقطع متوسطه تعیین و ابلاغ گردد.
فصل 3 ـ نظارت و پیگیری
ماده 32ـ مهلت تحقق برنامه های مذکور یک سال پس از تاریخ ابلاغ این مصوبه است. بعد از اعلام این تاریخ، دستگاههای مذکور موظفاند وضعیت انجام مأموریت های محوله را به شورای فرهنگ عمومی گزارش دهند. دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی پس از جمع بندی و ارزیابی گزارش عملکرد نسبت به تمدید و تجدید این راهکارها و برنامهها اقدام لازم را معمول خواهد کرد.
تبصره: درمورد پایاننامه های دانشگاهی و مقالات پژوهشی، نگارش طرح یا تصویب موضوعات، در دوره یکساله مدنظر است.
ماده 33ـ شورای فرهنگ عمومی هر سه ماه یکبار، ضمن بررسی و استماع «گزارش رصدناتوی فرهنگی» (موضوع ماده 3) تذکرات و راهبردهای هدایتی و توجیهی را جهت ارتقای روند تحقق این مصوبه ارائه خواهد کرد. دبیرخانة شورا مفاد این بررسی ها و پیشنهادها را به دستگاه های مکلف ارسال خواهد نمود.
ماده 34ـ این مصوبه در 34 ماده و یک تبصره در جلسه 487 مورخ 22/5/87 به تصویب شورای فرهنگ عمومی رسید.