مصوب جلسه 465 مورخ 6/6/86 شورای فرهنگ عمومی
در راستای انجام مأموریت مندرج در ماده 105 قانون برنامه چهارم توسعه که تدوین شاخص و سنجش فرهنگی را بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مینهد و با هدف تکمیل، ارتقا و نظام بخشیدن شاخصهای فرهنگی مصوب جلسه 530 مورخ 25/9/82 شورای عالی انقلاب فرهنگی، شاخص های 21 گانه زیر تعیین و تصویب گردید. شایسته است طبقه بندی، ترکیب و تحلیل منسجم از وضعیت فرهنگی کشور بر اساس مجموع این شاخصها و با دقتهای نظارتی شورای فرهنگ عمومی به عمل آید.
الف – موارد اضافه شده به شاخص های تحولات فکری، بینشی، رفتاری
1-1. مشارکت و حضور اجتماعی:
ـ میزان شرکت در انتخابات نسبت به جمعیت مستعد
ـ میزان شرکت در راهپیماییها به نسبت جمعیت مستعد
ـ میزان شرکت در نماز جمعه و عیدین به نسبت جمعیت مستعد
1-2. تجاوز به نظم اجتماعی و حقوق دیگران:
ـ تعداد تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی
ـ تعداد قتل نسبت به جمعیت مستعد
ـ تعداد کلاهبرداری نسبت به جمعیت مستعد
ـ تعداد آدم ربایی نسبت به جمعیت مستعد
ـ تعداد تجاوز به عنف نسبت به جمعیت مستعد
2-1. پایبندی به آداب و سنن و مناسک:
ـ تعداد اقامه کنندگان نماز جماعت نسبت به جمعیت مستعد
ـ تعداد اقامه کنندگان نمازهای فرادی نسبت به جمعیت مستعد
ـ تعداد زائران اماکن متبرکه (داخلی) نسبت به جمعیت مستعد
ـ تعداد شرکت کنندگان در محافل مذهبی نسبت به جمعیت مستعد
ـ میزان نذورات و مبرات به نسبت هزینه های خانوار
2-2.نابسامانی روحی و اعتقاد به خرافات:
ـ تعداد پیروان مکتبها و عرفانهای انحرافی و گروههای خرافهگرا نسبت به کل
ـ تعداد خودکشیها نسبت به آمار وفیات
ـ تعداد بیماران مبتلا شده به مشکلات اعصاب و روان نسبت به جمعیت مستعد
3-1.مراعات متانت، آراستگی، نظافت و سلامت جسمانی:
ـ تعداد افراد دارای پوشش و آرایش متین (بیآسیب) نسبت به کل جمعیت
ـ تعداد افراد مقید به نظافت و بهداشت کافی نسبت به کل جمعیت
ـ میزان مصرف شویندهها و خوشبوکنندهها نسب به هزینه های خانوار
3-2. شیوع اعتیاد، فحشا و بیکارگی:
ـ تعداد افراد معتاد به الکل و مواد مخدر نسبت به کل جمعیت
ـ تعداد افراد مبتلا به روابط نامشروع نسبت به کل جمعیت
4-1. صله رحم:
ـ گستردگی (کیفیت) ارتباطات خانوادگی
ـ تعداد (کمیت) ارتباطات خانوادگی
4-2. عدم ثبات خانواده:
ـ تعداد طلاق نسبت به ازدواج های ثبت شده
ـ ترک خانواده، ترک نفقه، عدم تمکین
ـ تعداد واگذاری سالمند به آسایشگاه
5-1. مراعات آداب و سنن خانوادگی:
ـ میزان نامگذاری مناسب فرزند نسبت به موالید
ـ وفای به عهد در محیط خانواده نسبت به قول ها
5-2.بی هویتی و ناهنجاری های رفتاری:
ـ تعداد کودکان و نوجوانان بزهکار، شرور، معتاد نسبت به جامعه آماری
ـ تعداد سقط جنین، کودکان نامشروع، خانواده نامشروع
ـ تعداد و موارد عدم کسب موافقت والدین در ازدواج
6-1. تعادل اقتصادی خانواده:
ـ تعداد خانوادههای دارای درآمد مساوی یا بیشتر از هزینه
6-2. مصرف کالاهای تجملی:
ـ حجم خرید کالاهای تجملی نسبت به هزینههای خانوار
7-1.نفوذ، پوشش و اقتدار سازمان (رسمی/ غیررسمی):
ـ میزان و تعداد مخاطبان رسانه ملی نسبت به جمعیت مستعد
ـ تعداد مراجعان به سایتهای مجاز داخلی نسبت به کل کاربران
ـ میزان اعتماد عمومی به قوای سه گانه
7-2. تخلفات سازمانی:
ـ میزان رشوه، اختلاس، فرار از مالیات، احتکار، گرانفروشی و تقلب، رابطه بازی، فعالیت بدون مجوز
9-1. تحقیقات، آموزش و پرورش در سازمان:
ـ میزان هزینه صرف شده برای هر یک از موارد نسبت به بودجه سازمان
ـ میزان ابداع، اختراع و نوآوری در سازمان
9-2.وابستگی سازمان به بیگانگان:
ـ میزان حضور کارشناسان خارجی و هزینههای ناشی از آن (در سازمانهای رسمی)
ـ میزان واردات ابزار، تکنولوژی، نرم افزار و امتیازهای خارجی
9-3. بهرهوری و کیفیت بهینه محصولات و امکانات:
ـ میزان استفاده بهینه از امکانات و نیروی انسانی
ـ میزان رعایت استحکام، استاندارد و اتقان محصولات
9-4. عدم رعایت ایمنی و بهداشت در سازمان:
ـ میزان خسارت به کارکنان یا کاربران سازمان
ـ میزان خسارت به محیط زیست
ب – موارد اضافه شده به شاخص های مصرف کالاها و خدمات فرهنگی (فعالیت های فرهنگی)
1-1. تولید سمعی (مثال موسیقی):
ـ میزان پژوهش در تولید موسیقی
ـ میزان آموزش در تولید موسیقی (کلاسها، دانشجویان و هنرجویان)
1-2. تولید سمعی (مثال رادیو):
ـ میزان پژوهش برای تولید رادیو
ـ میزان آموزش برای تولید رادیو
1-3.تولید سمعی (مثال سخنرانی مذهبی):
ـ میزان پژوهش در امر تبلیغ و توسعه مجالس وعظ و خطابه
ـ میزان آموزش برای تربیت مبلغ
* * *
2-1. توزیع سمعی (مثال موسیقی):
ـ میزان پژوهش در توزیع موسیقی (بازارسنجی و ...)
ـ میزان آموزش در توزیع موسیقی
ـ میزان و گستره توزیع موسیقی (مراکز فروش، ساعات پخش موسیقی از دیگر رسانه ها تبلیغ موسیقی از صدا و سیما و ...)
2-2.توزیع سمعی (مثال رادیو):
ـ میزان پژوهش در توزیع رادیو (نیازسنجی، مخاطبسنجی و ...)
ـ میزان آموزش در توزیع رادیو
ـ میزان توزیع برنامه های رادیویی (ساعات و نوبت پخش و ...)
2-3. توزیع سمعی (مثال سخنرانی مذهبی):
ـ میزان پژوهش برای توزیع ، عرضه و تبلیغ مجالس مذهبی (منبر)
ـ میزان آموزش برای عرضه مراسم و محصولات مذهبی (منبر)
ـ میزان عرضه و تبلیغ مراسم مذهبی و محصولات آن (منبر)
* * *
3-1. مصرف سمعی (مثال موسیقی):
ـ میزان پژوهش (طرحها، مقالات، هزینههای پژوهشی) پیرامون مصرف موسیقایی
ـ میزان نقد، تحلیل، ارشاد پیرامون آثار و قطعات موسیقایی (آموزش مصرف)
ـ تعداد نوار و CD موسیقی فروش رفته (با دستهبندی های تعریف شده)
* * *
4-1. تولید بصری (مثال مطبوعات):
ـ میزان پژوهش پیرامون روزنامهنگاری
ـ میزان آموزش روزنامهنگاری
4-2. تولید بصری (مثال کتاب):
ـ تعداد ناشران کتاب به تفکیکهای مدنظر
ـ میزان آموزش و پژوهش (مقالات، نشریات و ...) در زمینه کتاب، نویسندگی و ترجمه و ...
* * *
5-1. توزیع بصری (مثال کتاب):
ـ میزان آموزش و پژوهش در زمینة توزیع و معرفی کتاب
ـ تعداد و عناوین مؤسسات، سایتها وبنگاههای داخلی توزیع کتاب
ـ میزان تبلیغ کتاب در رسانهها
ـ ظرفیت کتابخانه های مراکز آموزشی ، پژوهشی
ـ تعداد مقالات، کتاب و نشریات درخصوص معرفی کتاب یا سیرهای مطالعاتی
ـ تعداد و حجم نمایشگاه های کتاب
* * *
6-1. مصرف بصری (مثال کتاب):
ـ تعداد مقالات ، کتب و نشریات درخصوص کمیت و کیفیت مطالعه در کشور
ـ میزان مطالعه و قرائت قرآن، ادعیه و زیارات
* * *
7-1.تولید سمعی و بصری (مثال سینما):
ـ تعداد طرحها، مقالات، هزینههای پژوهشی پیرامون فیلمسازی و سینما
ـ تعداد مراکز، کلاسها و هنرجویان رشتههای سینما (نفر ساعت)
* * *
8-1. توزیع سمعی و بصری (مثال تلویزیون):
ـ تعداد کتب، مقالات، طرحها و هزینههای پژوهشی پیرامون پخش تلویزیون (نیازسنجی و ...)
ـ میزان معرفی وتبلیغ برنامههای تلویزیونی در رسانههای دیگر و تلویزیون
* * *
9-1. مصرف سمعی و بصری (مثال سینما):
ـ تعداد کتب، مقالات، طرحها و هزینههای پژوهشی درباره مصرف سینمایی
ـ میزان اطلاعرسانی، تعداد نقدها و هزینههای نقد و تحلیل فیلم
ج – موارد اضافه شده به شاخص های توسعه فرهنگی – نیروی انسانی، فضاها و تجهیزات فرهنگی
1-1. امکانات فعالیت سمعی (مثال سخنرانی):
ـ نیروی انسانی (آمار طلاب، پژوهشگران و مبلغین دینی و ...)
ـ فضاها و اماکن: مساجد، حسینیهها، هیآت وتشکل های دینی، کانونهای فرهنگی مساجد و ...
1-2. امکانات فعالیت سمعی (مثال موسیقی):
ـ نیروی انسانی : تعداد افراد شاغل به حرفه موسیقی با دستهبندیهای مدنظر از رشته و آلات مختلف
ـ فضاها و اماکن : تعداد استودیوهای ضبط موسیقی، سالنهای کنسرت موسیقی و سایر اماکن خاص موسیقی
ـ تجهیزات و محصولات و تعداد ابزار آلات موسیقی، تعداد تجهیزات و ضبط و تکثیر موسیقی، تعداد CD و نوارهای خام تولید شده با دستهبندی مدنظر
* * *
2-1. امکانات فعالیت بصری (مثال مطبوعات):
ـ تعداد دفاتر روزنامه ها، ظرفیت چاپخانه های مطبوعات و ...
ـ میزان و گستره توزیع و مصرف کاغذ (یارانه ای / آزاد) مطبوعات
ـ تعداد رایانه، تجهیزات فنی (نرم افزار – سخت افزار) در اختیار مطبوعات
2-2.امکانات فعالیت بصری (مثال کتاب):
ـ تعداد نویسنده، طراح، مترجم، صفحه آرا و ...
ـ تعداد کتابخانه، قرائت خانه و دفاتر انتشاراتی
ـ میزان و گستره توزیع و مصرف کاغذ (یارانه ای/ آزاد) کتاب
ـ تعداد، ظرفیت و امکانات چاپخانه ها، کتابخانه ها و ...
* * *
3-1.امکانات فعالیت سمعی و بصری (مثال سینما):
ـ تعداد افراد شاغل به حرفه سینما با دستهبندیهای مدنظر
ـ تعداد استودیوهای ساخت فیلم (انواع)
ـ تعداد شهرکهای سینمایی
ـ تعداد دوربینهای فیلمسازی، میزتدوین ، سرویس ضبط صدا و ... یا موسسات مرتبط به تفکیک حوزه فعالیت
ـ تعداد فیلم خام
این مصوبه برای تصویب نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال گردیده است و برای اجرا لازم است به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد