اخبار

نخستین رمضان جهانی



ضیافت افطاری و سنت های وابسته به آن، به عنوان بیست و سومین عنصر فرهنگی میراث فرهنگی ناملموس ایران در آذر سال جاری در کمیته میراث جهانی یونسکو ثبت جهانی شد. ترکیه، ازبکستان و آذربایجان نیز در این پرونده مشارکت داشتند. 
🌙🌙
روزه و افطاری درمیان تمامی فرقه ها و مذاهب اسلام مشترک است. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: « *رمضان ماه خداست* » . در ماه مبارک رمضان قرآن کریم نازل شد. «تورات» و «انجیل» نیز در همین ماه نازل شده اند. تنها ماهی که در قرآن کریم نام برده شده است «رمضان» است.
🔽
ماه مبارک رمضان افزون بر عمل عبادی و اطاعت از خدای بزرگ کارکردهای دیگری هم دارد: 

🔸️ *تأثیر فرهنگ افطاری در تحکم روابط فرهنگی کشورهای مسلمان* ؛ فارغ از مذاهب آنها از این جمله است. گفت و گوی فرهنگی، وحدت، دوستی، صلح، رفع اختلافات، تمرکز بر اشتراکات از جمله این مؤلفه ها است. 

🔹️ *تحکیم نظام خانوادگی* ؛ افطاری به مثابه یک سنت حسنه و پر صواب دینی در میان مسلمانان است. دید و بازدید، صله رحم میان اقوام و خانواده و بستگان را موجب می شود. پیامبر اکرم (ص) در آخرین خطبه شعبانیه فرمودند: ماه رمضان احترام به بزرگتر ها و رحم کردن و تفقد به کوچکتر است. 

🔸️ *ایجاد و تقویت حس همبستگی* ؛ در ماه رمضان فرصتی مناسب برای همبستگی آحاد جامعه بوجود می آید. بسیاری از کمک های خیرخواهانه و کمک به نیازمندان در این ماه پیش از سایر ایام است.
جهان به احترام این سنت الهی و پاسداشت آن توسط ایرانیان و چند کشور مسلمان دیگر رمضان را ثبت جهانی کرده تا همه مردم با آثار و برکات آن بیشتر آشنا شوند. 

شاعر پرآوازه پارسی و خالق مثنوی – مولوی می گوید: 

اندر رمضان خاک تو زر می‌گردد 
چون سنگ که سرمه بصر می‌گردد
آمد رمضان و عید با ماست
قفل آمد و آن کلید با ماست
دربست دهان و دیده بگشاد 
وان نور که دیده دید، با ماست


۴ فروردین ۱۴۰۳ ۰۶:۳۱
روابط‌عمومی و اطلاع رسانی شورای فرهنگ عمومی کشور |