اخبار

یک روز در تقویم رسمی کشور به نام "منوچهری دامغانی" نامگذاری می شود

یک روز در تقویم رسمی کشور به نام "منوچهری دامغانی" نامگذاری می شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان از برنامه شورای فرهنگ عمومی برای نامگذاری یک روز در تقویم رسمی کشور به عنوان روز "منوچهری دامغانی" شاعر نامدار ایران زمین خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شورای فرهنگ عمومی استان سمنان،فرشید فلاح روز چهارشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان سمنان روز 16 مهر را به عنوان پیشنهاد به این شورا ارائه کرد و گفت: قرار است برای معرفی و شناخت این شاعر گرانقدر همایشی به صورت شهرستانی در دامغان، استانی در سمنان و ملی در تهران برگزار شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در این نشست با تبریک حلول ماه مبارک رمضان و تبریک فرارسیدن سال نو گفت: درنشست امروز دستور جلسه متعددی در برنامه قرار دارد و در نظر فعالیت های مختلف در کانون های مساجد استان سمنان، برنامه های نوروزی و ارائه خدمات به مسافران و زائران، برنامههای اوقاف وامور خیریه استان در ماه مبارک رمضان و تعطیلات نوروز و نیز طرح ملی آیه های زندگی مطرح و مورد بررسی قرار گیرد.

مسلم نادعلی زاده دبیر علمی شورای شعر، ترانه و کلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست به بیان خصوصیات و ابعاد شعری منوچهری دامغانی پرداخت و گفت: با توجه به این خصوصیات در نظر است در تقویم رسمی کشور یک روز را به نام این شاعر نامی ایران نامگذاری شود.

ابوالنجم احمد بن قوص بن احمد دامغانی شاعر نیمهٔ اول قرن پنجم هجری قمری است. وی پس از تحصیل علوم و فضایل به خدمت امیر منوچهر فلک المعالی پسر شمس المعالی امیرقابوس وشمگیر والی گرگان رسید و به همین جهت تخلص منوچهری را اختیار کرد.

وی بر ادب عربی و اشعار شاعران عرب و بر احوال و آثار شاعران پارسی احاطه داشت و نیز بر علوم دینی واقف بود و در دربار سلطان محمود غزنوی منزلتی والا داشت. وی ظاهراً مبتکر مسمط است. دیوان او مکرر به طبع رسیده و قریب به سه هزار بیت دارد.

وفات او به سال ۴۳۲ هجری قمری اتفاق افتاده است و گویا در جوانی وفات یافته است.

۲۳ اسفند ۱۴۰۲ ۱۴:۵۹
روابط عمومی شورای فرهنگ عمومی استان سمنان |