اخبار

توسط نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان صورت گرفت؛

ارزیابی نقاط قوت و ضعف شورای فرهنگ عمومی استان در طول سال

ارزیابی نقاط قوت و ضعف شورای فرهنگ عمومی استان در طول سال
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در صدوچهاردهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان عملکرد سالانه این شورا را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان، آیت‌الله مصطفی محامی در جلسه شورای فرهنگی عمومی استان که با حضور وبیناری اعضای هیئت رئیسه شهرستان‌ها همراه بود به قرائت و ترجمه بخشی از صلوات شعبانیه پرداخت و عنوان کرد: "وَ اعْمُرْ قَلْبِی بِطَاعَتِکَ وَ لاَ تُخْزِنِی بِمَعْصِیَتِکَ‏، وَ ارْزُقْنِی مُوَاسَاةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ بِمَا وَسَّعْتَ عَلَیَّ مِنْ فَضْلِکَ‏، وَ نَشَرْتَ عَلَیَّ مِنْ عَدْلِکَ وَ أَحْیَیْتَنِی تَحْتَ ظِلِّکَ‏" خداوندا دلم را به طاعتت آباد کن و من را با معصیت خار نکن و به من توفیق بده تا از آن‌چه که از فضل و کرمت به من عطا کردی برای دیگران مواسات به خرج دهم چرا که عدالت تو چنین اقتضا می‌کند.

امام جمعه زاهدان افزود: ما به عنوان شورای فرهنگ عمومی باید برای گسترش فرهنگ دینی و اخلاق اسلامی و انسانی تلاش کنیم و ایام کنونی هم تحت عنوان احسان و نیکو کاری نامگذاری شده است که بخشی از هموطنان ما در جنوب استان در اثر سیل آسیب دیده‌اند و باید تلاش کنیم به آن‌ها کمک شود.

 

آیت‌الله محامی با اشاره به انتخابات برگزار شده در یازدهم اسفندماه بیان داشت: باید به مردم دستمریزاد بگوییم چرا که بمباران تبلیغاتی دشمن به خصوص در سیستان و بلوچستان از ماه‌ها قبل شروع شده بود تا مردم را ناامید و از حضور در انتخابات منصرف کنند و به دنبال کاهش میزان مشارکت بودند و مقام معظم رهبری نیز از همان ابتدای سال تبیین کردند که دشمن توپخانه‌ خود را به سوی انتخابات گرفته است.

 

وی ادامه داد: در سیستان و بلوچستان علاوه بر تبلیغات دشمن با مشکلات اقتصادی و نیز وقایع تلخ هشت مهر و بداخلاقی‌های بعد از آن مواجه بودیم و تخلفات و کم‌کاری‌ها از همه اطراف سوژه‌ای برای دشمن بود به گونه‌ای که برخی با انتخابات قهر بودند و برخی نیز در آن طرف مرز علاوه بر تحریم انتخابات مشارکت کنندگان را هم تهدید می‌کردند و از طرفی با وقوع سیلاب در جنوب استان صندوق‌های رأی به برخی از نقاط در استان نرسید.
 
امام جمعه زاهدان تصریح کرد: با وجود همه این مسائل با مشارکت ۴۳درصدی در سطح استان مواجه شدیم و در شهر زاهدان نیز میزان مشارکت نسبت به دوره قبل ۱۷هزار نفر کاهش پیدا کرد و این به معنای عدم موفقیت دشمن در رسیدن به اهدافش می‌باشد.
 
وی گفت: کاهش میزان مشارکت نسبت به دوره قبل در سطح استان قابل پیش بینی بود و بنده عنوان کردم اگر میزان مشارکت در استان نسبت به میانگین کشوری کاهش چشمگیری داشته باشد به معنای تاثیر نقشه‌های دشمن است اما اگر این گونه نباشد دشمن موفق نبوده است.

 

آیت‌الله محامی اظهار داشت: در انتخابات پیش رو میزان مشارکت در استان ۴۳ درصد و میانگین کشور ۴۱ درصد بود و این یعنی نقشه‌ و تلاش های دشمن بی ثمر ماند و مردم بصیرت، معرفت و قدرشناسی خود نسبت به نظام اسلامی را نشان دادند و در این جهت سنگ تمام گذاشتند.

 

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان در چهار محور به ارزیابی عملکرد این شورا درطول سال پرداخت و بیان داشت: از جمله آسیب‌های شورای فرهنگی عمومی استان می‌توان به عدم اقتدار شورای فرهنگ عمومی استان اشاره نمود که یکی از دلایل آن تاسیس شورا‌های موازی است که جایگاه شورای فرهنگ عمومی را تضعیف و اقتدار آن را کاهش می‌دهد.

 

وی گفت: روزمرگی، عدم انسجام، عدم مدیریت فرهنگی، عدم کارشناسی لازم و پختگی طرح‌ها و مباحث جهت طرح در صحن اصلی شورا، عدم نقش‌آفرینی جدی اعضا، فقدان گزارش‌گیری، ارزیابی و گزارش عملکرد شورا‌های شهرستانی، عدم برقراری ارتباط سیستمی با شوراهای شهرستانی و نیز میزان کارآمدی و اثر بخشی فعالیت‌های شورای در سطح جامعه از دیگر آسیب‌های شورای فرهنگ عمومی در استان بود.

 

آیت‌الله محامی به بیان آثار و برکات شورای فرهنگ عمومی در استان پرداخت و اذعان داشت: حداقل برکات کار این است که ذهن افراد روی مسائل متمرکز می‌شود و حداقل هماهنگی در جلسات بین مسئولان ایجاد می‌شود و البته شورای فرهنگ عمومی استان هم فی‌الجمله در مسائل مهم و کلان تاثیرگذار بود از جمله اتفاقات تلخ هشت مهرماه که دستگاه‌ها و مجموعه‌های مختلف در این جهت تلاش کردند و شورای فرهنگ عمومی نیز در این جهت جلسات و اقداماتی را جهت تعدیل و تلطیف فضا صورت داد تا مسئولان برای رعایت عدالت و انصاف بدون تعصبات قومی و مذهبی و بر اساس مبانی دینی جهت‌گیری واحد داشته باشند.

 

وی عنوان کرد: در راستای آسیب‌شناسی نسبت به کار شورای فرهنگ عمومی اقداماتی برای رفع آسیب‌ها صورت گرفت و سعی کردیم حتی‌المقدور شورای جدیدی راه‌اندازی نکنیم و حتی شوراهای گذشته را به عنوان یککمیته در شورای فرهنگ عمومی ادغام کنیم و با کمک دستگاه‌های متولی نیاز سنجی در استان صورت گرفت و آسیب‌ها و مشکلات رصد شد و نقشه مهندسی فرهنگی تنظیم کردیم و بعد برنامه سال۱۴۰۲ را از همان برداشت کردیم و نکته دیگر اینکه گروه اندیشه‌ورزی راه‌اندازی شد تا قبلاز اینکه طرح به صحن جلسه بیاید از قبل کارشناسی شود.

 

وی گفت: کار دیگری که شروع شد جلسات با شوراهای فرهنگی شهرستان‌ها و ارتباط با آن‌ها بود و باید مصوبات شورای استانی برای شهرستانها ارسال شود.

 

امام جمعه زاهدان افزود: اقدامات فعلی باید تقویت و تکمیل شود اما ما نیاز به کارهای بیشتری داریم چرا که بخش‌هایی از کار هم انجام نشده و کمتر مورد توجه قرار گرفته از جمله نقش آفرینی جدی و همکاری اعضا که باید در گزارش پایان سال هم به آن پرداخته شود تا مشخص شود عملکرد دستگاه‌ها در حوزه فعالیت‌های شورای فرهنگ عمومی به چه شکل بوده است.

 

آیت‌الله محامی اظهار داشت: باید مشخص شود دستگاه‌ها بر اساس مصوبات چه کرده‌اند و دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی باید گزارش را دریافت و ارزیابی کند و عملکرد دستگاه‌ها در حوزه مصوبات شورا را ارائه کند.

 

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: کارآمدی شورای فرهنگ عمومی استان باید رصد شود و باید در کنار گزارش آماری گزارش محتوایی کار هم ارائه شود.

 

وی افزود: باید از نقشه مهندسی فرهنگی چندین فعالیت شاخص را انتخاب و در سال ۱۴۰۳ دنبال کنیم و اگر مواردی از امسال هم باقی مانده در سال جدید پیگیری شود.
۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ۲۱:۵۱