اخبار

برگزاری دهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی مرکز چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۲

برگزاری دهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی مرکز چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۲
نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام‌جمعه شهرکرد با بیان اینکه برای ثبت 20 بهمن به نام روز استان ، پیگیری‌های بسیاری انجام شده و این موضوع افتخاری برای چهارمحال و بختیاری است، گفت: اصل و مبنای این موضوع هم که همه باید به دنبال آن باشند، تقویت فرهنگ مقاومت است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام در دهمین نشست شورای فرهنگ عمومی این استان که با حضور اعضای شورا در سالن جلسات دفتر امام‌ جمعه شهرکرد برگزار شد، افزود: نباید اجازه داد هیچ موضوعی حتی مباحث فامیلی، قومی و طایفه‌ای و تعارض منافع، فرهنگ مقاومتی که در تمامی اقشار این استان وجود دارد، مخدوش کند.

وی ضرورت تشکیل ستاد گرامیداشت روز چهارمحال و بختیاری را یادآور شد و گفت: لازم است دستگاه‌های مختلفی همچون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، شهرداری شهرکرد، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، آموزش‌وپرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، امور عشایر و صداوسیما در این ستاد عضویت داشته باشند و دبیری آن نیز بر عهده فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

نکونام تصریح کرد: دبیری این ستاد نیز باید فعال، کارآمد، سازمان‌دهی کننده به پیش برود و تشکیلات منسجمی را شکل دهد تا حق استان و زحمات کشیده شده برای ثبت 20 بهمن به نام چهارمحال و بختیاری ادا شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری در ادامه به مسئله انتخابات و تحقق مشارکت حداکثری در این عرصه اشاره کرد و افزود: برگزاری جلسات متعدد با اقشار مختلف، اقدامی شایسته است و این موضوع نباید تنها به استانداری محدود شود و همه باید در این امر مشارکت داشته باشند.

 وی برگزاری نشست‌های تبیینی با محوریت انتخابات را در تقویت شور انتخاباتی و تأمین سلامت انتخابات مؤثر دانست و اظهار داشت: آنچه مهم است امیدبخشی است و این امید نیز به واسطه آنچه در دوران انقلاب اسلامی به دست آمده است، یک امید صادق محسوب می‌شود.

نکونام در بخش دیگری از سخنان خود مسئله مهدویت را غایت نهایی جامعه و انقلاب خواند و گفت: ولایت مداری باید میان مردم به صورت عملی نهادینه شود تا تکرار تاریخ روی ندهد و مسئله ولایی بودن در حد شعار باقی نماند.

امام‌جمعه شهرکرد با بیان اینکه در حال حاضر رویش‌های انقلابی به شکل ویژه در هیئات خانگی، محافل قرآنی، مساجد و دیگر عرصه‌های مذهبی قابل مشاهده است، افزود: نمونه این رویش‌ها بسیار است اما در برابر فضای مسموم مجازی و آنچه دشمن انجام می‌دهد باید سرباز بیشتری پرورش یابد چرا که برای رسیدن به تمدن مهدوی به نیروی پای کار منسجم‌تری نیاز است.

وی با تأکید بر اینکه در تمامی عرصه‌ها به ویژه در موضوع مهدویت، ولایت مداری، ولی محوری و تمرین مؤمنانه باید پرورش نیروی پای کار و معتقد موردتوجه قرار گیرد، تصریح کرد: عمق‌بخشی به مسئله مهدویت و پرورش نیرو از رسالت‌های مهم دستگاه‌های فرهنگی، دانشگاه‌ها و آموزش‌وپرورش به شمار می‌رود.

نکونام، وجود مشکلات و موانع در مسیر اجرای برنامه‌های فرهنگی و محوری را هم بیان کرد و اظهار داشت: روان نبودن کارها به معنای منفعل شدن نیست و باید پیگیری‌ها مداوم باشد تا امور به سامان برسد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: برگزاری نشست با اقشار مختلف، حضور میدانی در جمع‌های مردمی، فعال کردن شوراهای مساجد و انجام امور اجتماعی نیز همه به تلاش و پیگیری نیاز دارد و لازم است انگیزه ایجاد شود تا مساجد و پایگاه‌های مردمی هم فعال شوند.

وی با بیان اینکه حوزه مهدویت هم باید با فعالیت‌های جدی و خستگی‌ناپذیری به پیش برود تا عمیق بخشی روی دهد، گفت: جامعه‌ای که می‌خواهد آرمان تمدنی خود را به دست آورد باید شبکه ولایی لازم را ایجاد کند، مبانی را عمق ببخشد و برای ایجاد انسجام و وحدت تلاش کند.

نکونام در ادامه اجرای پویش جشن‌های خانگی تشرف دختران 9 ساله با عنوان «دختران ماه» را از جمله رویش‌های انقلابی دانست و افزود: اجرای این طرح، اثرگذاری بالایی دارد و می‌تواند نیروساز باشد، چنین طرح‌هایی با محوریت مساجد عامل رویش برای انقلاب محسوب می‌شوند.

امام‌جمعه شهرکرد همچنین به مسئله فضای مجازی استان به عنوان مسئله‌ای رها شده اشاره کرد و یادآور شد: قرارگاهی نیاز است که بتواند با ایجاد انسجام لازم، فضا را به صورت فعال بر مسائل روز جامعه متمرکز کند، پیش از این جلساتی با این محوریت شکل می‌گرفت که باید ادامه یابد و نقش هدایت‌گری و تشکیلاتی را به صورت عملی ایفا کند.

وی اقدامات انجام شده در آرامستان بهشت رحمت شهرکرد را در راستای بهبود شرایط موجود، قابل قبول خواند و گفت: با این وجود گاهی گلایه‌هایی مطرح می‌شود که انتظار می‌رود بررسی شود، درباره برگزاری مراسم ترحیم نیز باید به‌گونه‌ای عمل شود که این مراسم به مساجد هدایت شوند.

گفتنی است، در دهمین نشست شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری، مباحث دیگری همچون ضرورت رسانه‌ای شدن اقدامات فرهنگی و اجتماعی، روند رو به رشد درصد پیش‌بینی مشارکت عمومی در انتخابات، استفاده از ظرفیت تمام استان برای برگزاری برنامه‌های بزرگداشت روز چهارمحال و بختیاری، برنامه‌ریزی برای برگزاری عید بزرگ شعبان، تداوم حضور مسئولین در مساجد به ویژه در ماه رمضان، پیش‌بینی صندوق سیار برای اخذ رأی از کارگران ساختمانی و دانشجویان ساکن در خوابگاهها، بررسی وضعیت نام‌گذاری اماکن و توجه بیشتر به زبان فارسی و افزایش اعتبارات سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری شهرکرد در سال 1402، مطرح و اعضای شورا درباره آن به گفت‌وگو و تبادل‌نظر پرداختند.

۲۸ بهمن ۱۴۰۲ ۰۸:۱۲
https://chb.farhang.gov.ir/fa/news/734244/%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%ac%d9%85%d8%b9%d9%87-%d8%b4%d9%87%d8%b1%da%a9%d8%b1%d8%af-%d8%aa%d9%82%d9%88%db%8c%d8%aa-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af-%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%88%d9%85%d8%aa-%d9%85%d8%a8%d9%86%d8%a7%db%8c-%d8%b1%d9%88%d8%b2-%da%86%d9%87%d8%a7%d8%b1%d9%85%d8%ad%d8%a7%d9%84-%d9%88-%d8%a8%d8%ae%d8%aa%db%8c%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa |